Στην πέμπτη μας δοκιμής με το Fiat 500X είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τον μικρότερο κινητήρα με την ασθενέστερη, από πλευράς ιπποδύναμης, έκδοση του ιταλικού crossover. Έτσι, μετά την πρώτη στην πανευρωπαϊκή παρουσίαση του στο Μιλάνο, όπου είχαμε οδηγήσει κυρίως την 2-λιτρη πετρελαιοκίνητη έκδοση, ακολούθησαν στην Ελλάδα αυτή με τον βενζινοκίνητο 1.400άρη MultiAir II με τα 140 και τα 170 υπερτροφοδοτούμενα άλογα, καθώς με τον 1.600άρη MultiJet II με τα 120 άλογα.
Η έκδοση του μοντέλου της δοκιμής το 500Χ με τον 1.300άρη πετρελαιοκινητήρα ολοκληρώνει την γκάμα των κινητήρων του και προσπαθεί να γίνει πιο προσιτό σε ένα κοινό που θέλει ένα από τα καλύτερα, σύγχρονα και ποιοτικά compact crossover της αγοράς, μικρή κατανάλωση και συγκρατημένες απαιτήσεις για επιδόσεις. Το 500X παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην εντυπωσιακή πορεία της Fiat από πλευράς πωλήσεων το 2016 που σημειώνει αύξηση 90% σε σχέση με το 2015 (37.296 με 67.329 το πρώτο επτάμηνο), με το ιταλικό μοντέλο να κατέχει σχεδόν το 20% των συνολικών πωλήσεων, ενώ καλή είναι και η πορεία του στην Ελλάδα με πάνω από 600 ταξινομήσεις στον ενάμιση χρόνο κυκλοφορίας του.
Το εύλογο ερώτημα που αυτομάτως στο μυαλό όλων είναι κατά πόσο μπορεί ένας τέτοιος μικρός κινητήρας να κινήσει αξιοπρεπώς το αμάξωμα βάρους 1.320 κιλών.
Στα συν
- Εμφάνιση
- Ποιότητα κύλισης
- Ροπή κινητήρα
- Εξοπλισμός
- Χώροι
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιοτικό εσωτερικό
Στα μείον
- Επιδόσεις
- Μικρή διαφορά τιμής από το 1.600άρη
- Μικρή διαφορά κόστους χρήσης
Όπως πιθανώς γνωρίζεις, η Fiat προσφέρει το 500X σε δύο διαφορετικές εκδόσεις, για να καλύψει όλες τα γούστα, την Urban, και την Cross. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε την πρώτη, η οποία αποτελεί την έκφραση ενός ελκυστικού, κομψού στυλ του, με προσανατολισμό τους νέους, δυναμικούς πελάτες των μεγαλουπόλεων.
Τον οπτικό αποτέλεσμα είναι προϊόν του Centro Stile Fiat, με επικεφαλής τον Roberto Giolito, ενώ οι μηχανικοί της εταιρίας έχουν φροντίσει ιδιαίτερα και την αεροδυναμική του μοντέλου, με τον ανάλογο συντελεστή οπισθέλκουσας να είναι Cd: 0,34, ο καλύτερος στην κατηγορία του, κάτι που συμβάλει στους χαμηλούς αεροδυναμικούς θορύβους, αλλά και στην καλύτερη κατανάλωση.
Το νέο 500Χ αποτελεί ένα νέο ιδιαίτερα σημαντικό κεφάλαιο για την Fiat, το αποδεικνύει περίτρανα σε κάθε ευκαιρία. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι ποιοτικά, με μαλακό πλαστικό να έχει χρησιμοποιηθεί σε όλο το πάνω μέρος της κονσόλας, όπως και το αντίστοιχο στις πόρτες. Οι “εσωτερικές” επενδύσεις σε αυτές και κυρίως η λαβή για το κλείσιμο της πόρτας είναι από πολύ αφρώδες υλικό, επενδυμένο με δέρμα, με αποτέλεσμα να χαρίζει μια upmarket αισθητική. Τα μόνα ελαφρά παράπονα εντοπίζονται στο σκληρό πλαστικό στη βάση της κονσόλας, εκεί που βρίσκονται οι διακόπτες του air condition, καθώς και η συναρμογή του αεραγωγού από πάνω τους.
Η έγχρωμη οθόνη αφής 6,5 ιντσών στο κέντρο της κονσόλας είναι ιδανική και έχει καλή ευκρίνεια και ανάλυση, Έχεις πρόσβαση σε όλες τις κύριες λειτουργίες, όπως το ραδιόφωνο, στις πηγές πολυμέσων (media player, iPod, iPhone, smartphone) οι οποίες μπορούν να συνδεθούν μέσω της θύρας USB ή της θήκης Aux-in ή με το Bluetooth audio streaming, με όλα τα παραπάνω να ελέγχονται και μέσω των χειριστηρίων στο τιμόνι. Τέλος, το Fiat 500X προσφέρει το eco:Drive, που επιτρέπει τη μείωση μέχρι και κατά 16% της κατανάλωσης καυσίμου και την αντίστοιχη μείωση των εκπομπών CO2.
Η καμπίνα θα φιλοξενήσει με άνεση 4 ενήλικες, με το άνοιγμα των πίσω θυρών να είναι μεγάλο, προσφέροντας εύκολη πρόσβαση στη πίσω σειρά. Ο “αέρας” για τα κεφάλια έχει περιοριστεί λίγο εξαιτίας της ηλιοροφής, αλλά δεν είναι πρόβλημα για αναστήματα μέχρι 1.80, όπως επίσης και για τα γόνατα. Τέλος, ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 350 λίτρα.
Η προσθήκη του νέου κινητήρα πετρελαίου καθιστά το 500X το πρώτο μοντέλο στην κατηγορία του που διαθέτει τόσο μικρού κυβισμού κινητήρα diesel.
Κάτω από το καπό υπάρχει ο γνωστός 1.300αρης (1.248 κ.εκ) turbodiesel Multijet II κινητήρας στη δυνατότερη εκδοχή του με τα 95 άλογα στις 4.000 σ.α.λ με 200 Nm ροπής στις 1.500 σ.α.λ. Συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα χειροκίνητο 5-τάχυτο κιβώτιο, το οποίο διαθέτει πολύ καλή αίσθηση, με ακριβείς αλλαγές και σύστημα Start/Stop, το οποίο ανήκει στον βασικό εξοπλισμό και λειτουργεί απροβλημάτιστα.
Συμμορφώνεται πλήρως με τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων Εuro 6, διατηρώντας χαμηλές και τις εκπομπές CO2, στα 107 γρ/χλμ, κάτι που σημαίνει ότι θα πληρώνεις ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους €104.86. Το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι η μέση κατανάλωση σε μικτό κύκλο αγγίζει τα 4,1 λίτρα/100 χλμ/ώρα, και ο κύκλος κατανάλωσης εκτός πόλης στα 3,8 λίτρα/100 χλμ.
Στην πράξη τα πράγματα είναι διαφορετικά, καθώς κατά την δοκιμή μας το trip computer έδειξε τιμή στα 5,9 λίτρα/100 χλμ., με αρκετά ήρεμη οδήγηση. Τιμή που δεν εντυπωσιάζει και είναι παραπλήσια με αυτή του μεγαλύτερου 1.600άρη, αλλά μη ξεχνάς ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής διέθετε τις αρκετά μεγάλες ζάντες 18 ιντσών με φαρδιά ελαστικά 225/45.
Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να δεις και μεγαλύτερες τιμές, καθώς ένιωθες ότι ο κινητήρας “πνιγόταν” και από την αραιή κλιμάκωση του κιβωτίου. Ειδικά στον ανοιχτό δρόμο, το χέρι πήγαινε αυτόματα στον λεβιέ για να βάλω 6η σχέση, καθώς με 130 χλμ/ώρα και 5η ταχύτητα ο κινητήρας λειτουργούσε λίγο κάτω από τις 3.400 σ.α.λ., έχοντας κατανάλωση στα 5,7 λίτρα/100 χλμ.
Για τα 0-100 χλμ η Fiat ανακοινώσει χρόνο 12,9 δευτ., που όμως στην πράξη δύσκολα επιτυγχάνεται εξαιτίας της μη απενεργοποίησης του traction control, με το VBox μας να δείχνει 13,9 δευτ., ενώ η τελική του ταχύτητα να αγγίζει μετά βίας τα 172 χλμ.ώρα. Το ρεζερβουάρ καυσίμου χωράει 55 λίτρα, κάτι που μεταφράζεται σε μια αυτονομία της τάξης των 880 με 930 χλμ.
Οι διαθέσιμες εκδόσεις του 500X με τον μικρό diesel κινητήρα είναι οι αντίστοιχες: Pop, Pop Star και Lounge, αποκλειστικά στο urban look, με αυτή του αυτοκινήτου δοκιμής να είναι στην ακριβότερη Lounge. Η τιμή της συγκεκριμένης ξεκινάει από τα €23.950, με αυτή της βασικής Pop να διαμορφώνεται στα €20.290, πάντα χωρίς κάποια προωθητική ενέργεια. Ο εξοπλισμός του αυτοκινήτου ήταν υπερπλούσιος, ενώ να υπενθυμίσω ότι όλη η γκάμα του 500X προσφέρεται με 5 χρόνια δωρεάν service.
Η συμπεριφορά του στον δρόμο δεν αλλάζει σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα που έχουμε δοκιμάσει, και οδηγώντας στην πόλη θα καταλάβεις τη σκληρή ρύθμιση των αμορτισέρ, με την αντίδραση τους στις ανωμαλίες του οδοστρώματος να είναι σφικτή. Τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά του αυτοκινήτου δοκιμής, διαστάσεων δεν βοηθούν στην καλύτερη απορρόφηση, με τις αναπηδήσεις να γίνονται αισθητές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι ξερό σε αντιδράσεις. Το set-up των αναρτήσεων προσδίδουν άψογο πάτημα στις στροφές, με μικρές κλίσεις αμαξώματος, και ισορροπεί αρμονικά ανάμεσα στο δίπτυχο άνεση-κρατήματα.
Η στρεπτική ακαμψία του πλαισίου χαρίζει εξαιρετικά στιβαρό πάτημα και την καλή αίσθηση που παίρνεις από το ηλεκτρικό τιμόνι να σου χαρίζει σιγουριά, καλό έλεγχο του αμαξώματος και οδηγική ευχαρίστηση. Το ηλεκτρικό τιμόνι, εκτός από το παραπάνω που ανέφερα, διαθέτει το σύστημα DST (Dynamic Steering Torque) προσφέρει αυξημένη ακρίβεια χειρισμών με την απόκριση να γίνεται πιο άμεση και η αίσθηση του πιο σκληρή, όταν επιλέξεις το Sport στο “Mood Selector”.
Περνώντας στον κινητήρα, είναι δεδομένο ότι στο κοινό που απευθύνεται η συγκεκριμένη έκδοση δεν ενδιαφέρεται για τα απόλυτα νούμερα και επιδόσεις, αλλά για ικανοποιητικές και ασφαλείς μετακινήσεις. Και το “μικρό” 500Χ δεν θα απογοητεύσει, καθώς η πλούσια ροπή του πετρελαιοκινητήρα είναι πλούσια, ειδικά όταν οι στροφές ξεπερνούν τις 2.000 σ.α.λ., προσφέρει δυνατό τράβηγμα, με το πεντάλ του γκαζιού έχει καλή απόκριση.
Παρόλα αυτά, η έλλειψη της δύναμης του γίνεται εμφανής, με το όποιο τράβηγμα να είναι εμφανές πάνω από τις 2.000 σ.α.λ. Είναι ανούσιο να τον πιέσεις πάνω από τις 4.000 σ.α.λ., καθώς δεν προσφέρει τίποτα, παρά αύξηση της κατανάλωσης, καθώς ξεφουσκώνει. Στον αυτοκινητδρόμο είναι άνετο και σταθερό, με τους αεροδυναμικούς θορύβους να κάνουν τη παρουσία τους σε ταχύτητες πάνω από τα 150 χλμ/ώρα. Ο θόρυβος της μηχανής γίνεται αισθητός κατά την οδήγηση, κυρίως λόγω του 5-τάχυτου κιβωτίου.
Μπορεί η προσθήκη του μικρότερου κινητήρα στα χαρτιά να κάνει πιο ελκυστικό το 500X σε ένα κοινό που δεν έχει πρωταρχικό στόχο την άνεση που προσφέρει το γκάζι, όμως στην πράξη το αποτέλεσμα είναι διαφορετικό. Ο μικρότερος κινητήρας καταναλώνει περίπου 0,5 λίτρο/100 χλμ. λιγότερο από τον 1.600άρη, η τιμή του είναι ακριβώς 1.000 ευρώ φθηνότερη, τα 25 άλογα που υπολείπεται το κάνουν αισθητά πιο αργό, ενώ τα 2 μόλις γρ/χλμ διαφορά στις εκπομπές CO2, καθιστούν τα τέλη κυκλοφορίας να έχουν μικρότερη τιμή κατά σχεδόν €2 διαφορά. Έτσι, σαν σύνολο δεν δείχνει τόσο συμφέρουσα η αγορά του, χωρίς ωστόσο να μειώνεται η πολύ καλή ποιότητα κύλισης και κατασκευής του.
[See image gallery at www.autoblog.gr]
Fiat 500X 1.3 MultiJet II | Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport |
---|---|
0-100 χλμ/ώρα | 13,88 δευτ. |
30-70 χλμ/ώρα | 5,04 δευτ. (με 3η σχέση) |
60-100 χλμ/ώρα | 9,27 δευτ. (με 4η σχέση) |
80-130 χλμ/ώρα | 18,49 δευτ. (με 5η σχέση) |
Τελική ταχύτητα | 172 χλμ/ώρα |
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα | 39,77 μέτρα σε 3,02 δευτ. |
Κοινοποιήστε: