Οι επιθέσεις των χούθι σε δυτικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα δεν είναι κάτι καινούργιο, πάνω από μια δεκαετία έχουμε τέτοιες σποραδικές επιθέσεις.
Ωστόσο εάν υπάρξει κλιμάκωση στις επιθέσεις, τα δεξαμενόπλοια θα αναγκαστούν να αλλάξουν την ρότα τους και να καταστήσουν ως θαλάσσια οδό, αυτήν που είναι μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδος.
Γράφημα 1
Αυτό θα σημάνει βέβαια έξτρα κόστος μεταφοράς αερίου ή πετρελαίου και αντίστοιχη καθυστέρηση στην παράδοση των φορτίων μέχρι και 2 εβδομάδες.
Η μεταφορά καυσίμων από την Ασία ή τις χώρες του κόλπου μέσω Σουέζ προς τους σταθμούς της Ε.Ε αποτελεί το 8% με 10% του συνολικού φορτίου. Για δε τα φορτία LNG το ποσοστό αυτό δεν ξεπερνάει το 4%, αυτό στην πράξη, ελάχιστα μπορεί να επηρεάσει την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και τις ενεργειακές ανάγκες της ΕΕ αναφορικά με το εισαγόμενο υγροποιημένο φυσικό αέριο και τις τιμές στην σποτ αγορά στον κόμβο της Ολλανδίας.
Η αλήθεια αυτή επιβεβαιώνεται και με το σχετικό γράφημα 1. Ενώ η κλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά έχει ξεκινήσει και λίγο πριν τον Νοέμβριο με κορύφωση τις τελευταίες ημέρες, ωστόσο βλέπουμε για τον τρέχοντα μήνα, ότι η πορεία των τιμών του LNG διεθνώς ακολουθεί μία πτωτική πορεία, την οποία πτωτική πορεία ακολουθεί και η Ευρωπαϊκή αγορά με βάση το γράφημα 2
Γράφημα 2
Ο κυριότερος λόγος που δεν πρέπει να μας ανησυχεί η κατάσταση στην Ερυθρά, είναι ότι ο μεγαλύτερος όγκος φορτίων LNG που διακινείται προς τους ευρωπαϊκούς σταθμούς είναι από ΗΠΑ, Αλγερία, Αίγυπτο, Νορβηγία και πολύ λιγότερο από τις ασιατικές αγορές.
Φυσικά μία εκρηκτική και γενικευμένη κλιμάκωση στην περιοχή, θα επηρεάσει δυσμενώς τις διεθνείς τιμές ενέργειας, ενώ είναι βέβαιο ότι θα συμπαρασύρει και τις ευρωπαϊκές. Σε αυτό το απευκταίο σενάριο η εκτόξευση των τιμών ενέργειας θα προκαλέσει τέτοιους ενεργειακούς κραδασμούς σε όλη την Ευρώπη που ο ενεργειακός εφιάλτης, δυστυχώς θα μας υποδεχτεί ξανά.
Βέβαια αυτή την φορά είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι, ενώ οι συγκυρίες στην διαμόρφωση των ευρωπαϊκών τιμών ρεύματος είναι θετικές. Αυτό διότι τα αποθέματα σε LNG παραμένουν για την εποχή σε πολύ υψηλά επίπεδα, οι καιρικές συνθήκες είναι σχετικά ήπιες και οι νέοι σταθμοί FSRU επι ευρωπαϊκού εδάφους έτοιμοι πλέον για επιχειρησιακή λειτουργία, οι δε ευρωπαίοι traders επανεξάγουν αέριο που ήταν αποθηκευμένο στην Ουκρανία, ενώ τέλος η Ευρωπαϊκή Ένωση εγκρίνει την επέκταση του πλαφόν στην τιμή του αερίου μέχρι τον Φεβρουάριο του 2025.
Μιχάλης Χριστοδουλίδης
Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός ΑΠΘ – Ενεργειακός Επιθεωρητής
Κοινοποιήστε: