Η θρυλική πίστα της Σουζούκα αποτελεί την επόμενη στάση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της F1 που αριθμεί 5 αγώνες για να ολοκληρωθεί.
του Τάκη Πουρναράκη
Ο τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής βρίσκονταν στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού στην πίστα της Σεπάνγκ όταν ακούστηκε έντονος θόρυβος στο πίσω μέρος της Mercedes. Μέχρι το τέλος της ευθείας η W07 είχε τυλιχτεί στις φλόγες. Δεν έχει συμβεί ξανά φέτος αυτό. Ο Χάμιλτον από την αρχή της χρονιάς είχε αντιμετωπίσει αρκετές φορές πρόβλημα στην υβριδική μηχανή της Mercedes όχι όμως σε αγώνα. Οι μηχανικοί της Mercedes ήξεραν πως δε φτάνουν οι υβριδικές μηχανές που προβλέπουν οι κανονισμοί (4) στο Βρετανό για φέτος. Επέλεξαν το GP του Βελγίου για να βάλουν νέα εξαρτήματα έχοντας στο μυαλό τους το υπόλοιπο της χρονιάς και προκάλεσαν ποινή 55 θέσεων στην εκκίνηση. Το Σπα δίνει αρκετές ευκαιρίες για προσπέρασμα και ο Χάμιλτον παρότι εκκινούσε τελευταίος τερμάτισε 3ος. Οι απώλειές του από το Ρόσμπεργκ ήταν μόνο 10 βαθμοί όποτε διαχειρίσιμο το κακό. Όμως το σπάσιμο της νέας υβριδικής μηχανής στη Μαλαισία 14 γύρους πριν τη νίκη ήταν η σταγόνα πουξεχείλισε το ποτήρι : «8 οδηγοί τρέχουν με υβριδική μηχανή Mercedes μόνο η δικιά μου βγάζει πρόβλημα».
Αρκετοί εξέλαβαν αυτή τη δήλωση ως υπονοούμενο για σαμποτάζ, προσωπικά την θεωρούμε περισσότερο επίκληση στη θεά Τύχη. Μέχρι στιγμής η Mercedes δεν είχε ανακοινώσει το λόγο αστοχίας. Εφόσον κέρδιζε στη Μαλαισία ο Χάμιλτον, με το Ρόσμπεργκ να τερματίζει 4ος (σ.σ: πίσω από τις Red Bull που έκαναν τελικά το 1-2 με νικητή το Ρικιάρντο) θα αποκτούσε προβάδισμα 5 βαθμών στην κούρσα του τίτλου. Εγκαταλείποντας βρέθηκε 23 βαθμούς πίσω από το Ρόσμπεργκ ενώ απομένουν 125 βαθμοί να μοιραστούν. Αρχής γενομένης από το επικείμενο Ιαπωνικό GP, στη θρυλική πίστα της Σουζούκα. Αν ο Χάμιλτον κερδίσει στους 5 αγώνες που απομένουν είναι πρωταθλητής ανεξάρτητα τι θα κάνει ο Ρόσμπεργκ. Αμφότεροι πλέον έχουν στη διάθεσή τους τις ίδιες υβριδικές μηχανές ως το φινάλε. Αν στη Σουζούκα κερδίσει σήμερα ο Ρόσμπεργκ μετά δε θα αρκούν στο Χάμιλτον 4 νίκες, θα πρέπει παράλληλα να στραβοπατήσει και ο Ρόσμπεργκ.
Αυτή την Κυριακή 9 Οκτωβρίου διεξάγεται το 33ο Ιαπωνικό GP στην ιστορία της F1. Από τα προηγούμενα 32 GP τα 28 έχουν διεξαχθεί στην πίστα της Σουζούκα και τα 4 στην πίστα του Fuji. Πρωταθλητές στη Σουζούκα έχουν αναδειχτεί στο παρελθόν ο Πικέ (1987), Σένα (1988), Προστ (1989), Σένα (1990), Σένα (1991), Χιλ (1996), Χάκινεν (1999), Σουμάχερ (2000, 2003), Αλόνσο (2006), Φέτελ (2011).
Στιγμιότυπο από την περσινή εκκίνηση. Χάμιλτον, Ρόσμπεργκ, Φέτελ ανέβηκαν στο βάθρο.
Η F1 έχει στενούς δεσμούς με την Ιαπωνία. Μπορεί σήμερα να συμμετέχει στο πρωτάθλημα μόνο ένας Ιάπωνας κατασκευαστής η Honda στην οποία ανήκει και η πίστα αλλά στο πρόσφατο παρελθόν υπήρχαν αρκετοί. Ο αγώνας του 2014 σημαδεύτηκε από τον θανάσιμο όπως αποδείχτηκε μήνες μετά τραυματισμό του Ζουλς Μπιανκί με τη Marrussia. Ο άτυχος νεαρός Γάλλος έχασε τον έλεγχο λόγω υδρολίσθησης στο βρεγμένο οδόστρωμα και χτύπησε με πολλά χιλιόμετρα πάνω στο γερανό που απομάκρυνε τη Sauber του Σούτιλ που στιγμές νωρίτερα για τον ίδιο λόγο είχε βγει εκτός πίστας.
Η πίστα της Σουζούκα περιέχει μερικές από τις πιο γρήγορες και απαιτητικές στροφές όπως η θρυλική 130R που αποτελεί μέρος της ιστορίας της F1. Είναι μια γρήγορη πίστα με συνεχή ροή. Δεν υπάρχουν πολλά σημεία απότομης επιτάχυνσης ή επιβράδυνσης. Αντίθετα οι οδηγοί διατηρούν υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα κατά τη διάρκεια του γύρου καθώς οι παρατεταμένες στροφές όπως η 130R (το R: Radius, 130 μοιρών) και η Spoon ασκούν για μεγάλη διάρκεια υψηλά φορτία στα ελαστικά. Στην 130R οι οδηγοί περνούν με τέρμα γκάζι, την υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο και ταχύτητα που ξεπερνά τα 300km/h. Αυτό δημιουργεί τη μεγαλύτερη σε διάρκεια και μέγεθος πλευρική φόρτιση (g) όλης της χρονιάς.
Η Σουζούκα προκαλεί υψηλό βαθμό φθοράς και πτώσης στην απόδοση των ελαστικών, αυτό καθιστά την διαχείρισή τους πιο σημαντική απ’ ότι συνήθως. Υπάρχει κίνδυνος για βροχή και αυτοκίνητο ασφαλείας όπως επίσης και αρκετές ευκαιρίες για προσπέρασμα συνολικά είναι μια πίστα που προσφέρεται για διαφορετικές στρατηγικές πάντα σε συνάρτηση με τις συνθήκες.
Μόνο οι πέντε παγκόσμιοι πρωταθλητές που αγωνίζονται σήμερα στη F1 έχουν κερδίσει στην Ιαπωνία. Ο Φέτελ ήταν νικητής στη Σουζούκα το 2009, το 2010, το 2012 και το 2013. Ο Χάμιλτον έχει κερδίσει τις δυο τελευταίες χρονιές με τη Mercedes αλλά και το 2007 για λογαριασμό της McLaren στο Φούτζι. Ο Αλόνσο έχει κερδίσει το 2006 με Renault, o Ράικονεν το 2005 με McLaren και ο Μπάτον το 2011 με McLaren. Η McLaren είναι πολυνίκης στην Ιαπωνία με 9 νίκες, 7 εξ’ αυτών στη Σουζούκα. Επτά νίκες στη Σουζούκα έχει και η Ferrari.
Η Σουζούκα είναι ένας από τους πιο ατμοσφαιρικούς αγώνες της χρονιάς και ταυτόχρονα παλιάς σχολής, χάρη στις γρήγορες στροφές και τις μικρές περιοχές διαφυγής. Όπως και στη Μαλαισία έτσι και εδώ υπάρχει μεγάλη πιθανότητα βροχής κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Σε αντίθεση όμως με τη Μαλαισία η πίστα είναι στενή, αυτό καθιστά δύσκολα τα προσπεράσματα.
Όσον αφορά στα ελαστικά στο Ιαπωνικό Grand Prix θα χρησιμοποιηθεί ο ίδιος συνδυασμός γομών με το Μαλαισιανό Grand Prix : P Zero σκληρή γόμα (πορτοκαλί χρώμα), P Zero μέση γόμα (λευκό χρώμα) και P Zero μαλακή γόμα (κίτρινο χρώμα). Ένα άλλο κοινό στοιχείο των δυο αγώνων είναι πως τα δυο σετ σκληρής γόμας έχουν χαρακτηριστεί και πάλι ως «υποχρεωτικά». Αναπόφευκτα θα χρησιμοποιηθεί απ’ όλους τους οδηγούς κατά τη διάρκεια του αγώνα, τουλάχιστον ένα σετ σκληρής γόμας.
Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΏΝ
• Η θερμοκρασία οδοστρώματος μπορεί να έχει μεγάλη διαφορά από ζεστό καιρό μέχρι κρύες και βρόχινες συνθήκες.
• Οι ομάδες συνήθως επιλέγουν μεγάλες κλίσεις στις αεροτομές στοχεύοντας σε υψηλές ταχύτητες διέλευσης από τις γρήγορες καμπές.
• Μεγάλα ενεργειακά φορτία μεταφέρονται διαμέσου των ελαστικών, καθώς αρκετές στροφές είναι παρατεταμένες.
• Ασκούνται μικρές δυνάμεις στον διαμήκη άξονα. Τα πάντα στη Σουζούκα περιστρέφονται γύρω από τα πλευρικά φορτία που ασκούνται στις στροφές.
• Αυτοί οι παράγοντες προκαλούν μεγάλη φθορά ελαστικών και πτώση στην απόδοση λόγω υπερθέρμανσης. Αναμένονται περισσότερες από μια αλλαγές ελαστικών στον αγώνα.
• Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς τη βελτίωση κρατήματος της αγωνιστικής γραμμής.
Επιπλέον η στρατηγική πρέπει να είναι ευέλικτη γιατί υπάρχει πιθανότητα για αυτοκίνητο ασφαλείας ενώ τα προσπεράσματα είναι σχετικά δύσκολα στη Σουζούκα.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΓΟΜΕΣ
• Πορτοκαλί, σκληρή: Θα χρησιμοποιηθεί στον αγώνα καθώς 2 σετ έχουν χαρακτηριστεί «υποχρεωτικά».
• Λευκή, μέση: Οι οδηγοί έχουν διαλέξει από ένα έως τέσσερα σετ αυτής της γόμας, προφανώς σκέφτονται διαφορετικά.
• Κίτρινη, μαλακή: Είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται στην Ιαπωνία η μαλακή γόμα. Θα είναι γρήγορη στις δοκιμές.
ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ ΠΡΙΝ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ:
• Ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον, κέρδισε πέρυσι ακολουθώντας στρατηγική δυο αλλαγών. Εκκίνησε με τη μέση γόμα, τη διατήρησε στην 1η αλλαγή στον 16ο γύρο και έβαλε τη σκληρή στον 31ο γύρο. Ο αγώνας των 53 γύρων ήταν στεγνός αλλά είχε βρέξει την Παρασκευή.
Στη Ferrari έκαναν την πιο επιθετική επιλογή ελαστικών με εννιά σετ μαλακής γόμας. Ειδικότερα ο Φέτελ είναι ο μόνος οδηγός που πήρε μόνο ένα σετ μέσης γόμας για την Ιαπωνία.
Μιλώντας σχετικά ο αγ. διευθυντής της Pirelli, Πωλ Χέμπερι σημείωσε: «Η Σουζούκα είναι ένας αγώνας για τον οποίο όλοι αδημονούν. Έχει σχεδόν ειπωθεί ότι θα μπορούσε να ειπωθεί για το μοναδικό καλωσόρισμα που απολαμβάνουμε κάθε χρόνο από τους Ιάπωνες φιλάθλους. Οι γνώσεις και ο ενθουσιασμός τους έχουν μεγάλο βάθος. Για πρώτη φορά φέραμε τη μαλακή γόμα στη Σουζούκα αυτό μπορεί ν’ αποτελέσει ένα διαφορετικό παράγοντα στη χάραξη στρατηγικής. Ίσως δούμε κάποιες κινήσεις τακτικής ακόμη και από τις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου. Ότι και να συμβεί θα χρησιμοποιηθεί υποχρεωτικά η σκληρή γόμα στον αγώνα, το ίδιο καθεστώς ίσχυσε και στη Μαλαισία. Περιμένουμε μεγάλη φθορά αλλά και μεγάλη πτώση στην απόδοση λόγω υπερθέρμανσης αυτοί οι παράγοντες πάντοτε οδηγούν σε ποικίλες επιλογές στρατηγικής».
Κλειδί για μια ανταγωνιστική εμφάνιση είναι η αεροδυναμική απόδοση ενώ απαιτείται και πολύ καλή ισορροπία κρατήματος στο μονοθέσιο. Λόγω χάραξης με τη μια στροφή να διαδέχεται την άλλη σε συνεχή ροή, η πίστα της Σουζούκα, μήκους 5.807km έχει μικρές σχετικά απαιτήσεις ελκτικής πρόσφυσης αλλά υπάρχουν υψηλά πλευρικά φορτία. Το πρώτο μισό του γύρου είναι ως επί το πλείστον ένα σερί συνεχόμενων στροφών. Αυτό αυξάνει τη θερμοκρασία των ελαστικών καθώς δεν υπάρχει κάποια μεγάλη ευθεία για να μπορέσουν να κρυώσουν. Το ελαστικό που καταπονείται περισσότερο είναι το εμπρός αριστερό.
GP Ιαπωνίας |
Μήκος διαδρομής: 5807m |
Ρεκόρ γύρου: 1:31.540 Ράικονεν, McLaren, 2005 |
Μέση ταχύτητα γύρου: 237 km/h |
Τέρμα γκάζι: 71% του γύρου |
Αλλαγές σχέσεων: 45 στο γύρο. |
Γύροι: 53 |
Απόσταση: 307.471km |
Ταχύτητα διέλευσης από τα πιτ: 80km/h δοκιμές, αγώνας |
Αριθμός στροφών: 18 (8 αριστερές, 10 δεξιές) |
Κοινοποιήστε: