Η καλοκαιρινή ανάπαυλα ολοκληρώθηκε με ταχύτητα F1 και το πρωτάθλημα ξεκινά πάλι. O 13os αγώνας του πρωταθλήματος το Βελγικό GP θα διεξαχθεί αυτό το Σαββατοκύριακο στην πίστα του Σπα.
TOY TAKH ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ
Υπολείπονται 9 αγώνες για την ολοκλήρωση του πρωταθλήματος και 225 βαθμοί να μοιραστούν. Eπί Ευρωπαϊκού εδάφους απομένουν δυο αγώνες, αρχής γενομένης από το Βελγικό GP αυτή την Κυριακή στη θρυλική πίστα του Σπα ενώ ακολουθεί αμέσως μετά το πρώτο Σαββατοκύριακο του Σεπτέμβρη (3-4/9) το Ιταλικό GP στην πίστα της Μόντσα. Το Σπα είναι μια μοναδική ιστορική διαδρομή, αγαπημένη όλων των πιλότων, ο πρώτος αγώνας εκεί, έγινε το 1924 και ο γύρος ήταν 14.9km! Παρότι η πίστα από τότε έχει κοπεί παραπάνω από το μισό, το Σπα παραμένει η μεγαλύτερη σε μήκος πίστα του πρωταθλήματος (7004m).
Μόνο έξι οδηγοί στην ιστορία του αγώνα έχουν κερδίσει πάνω από δυο φορές, όλοι τους παγκόσμιοι πρωταθλητές: Φάντζιο (3 νίκες), Χιλ (3 νίκες), Ράικονεν (4 νίκες), Κλαρκ (4 νίκες), Σένα ( 5 νίκες), Μ.Σουμάχερ (6 νίκες). Η πρώτη φορά που διοργανώθηκε το GP του Βελγίου στην πίστα του Σπα ήταν το 1950, φέτος θα είναι η 61η. Τον πρώτο αγώνα είχε κερδίσει ο αείμνηστος Χουάν Μανουέλ Φάντζιο. Το Βελγικό GP στο Σπα μαζί με αυτά στο Μονακό, στο Σίλβερστον και στη Μόντσα αποτελούν την παλιά φρουρά πιστών στη F1. Το Σπα είναι η πιο μεγάλη σε μήκος πίστα του πρωταθλήματος καθώς ξεπερνά τα επτά χιλιόμετρα κατά τέσσερα μέτρα και μια από τις πιο ιστορικές. Το σημερινό μήκος της πίστας είναι το μισό από την αρχική διαδρομή που περνούσε από τα γύρω χωριά το Σπα, το Φρανκοσάμπ και το Μαλμεντί. Λόγοι ασφαλείας περιόρισαν το μήκος της διαδρομής στο μισό όταν το Σπα επανήλθε στο ημερολόγιο το 1983.
Φέτος διοργανώνεται στο Σπα, GP, στη σύγχρονη ιστορία για 49η φορά. Το μικροκλίμα του οροπεδίου που δεσπόζει στα δάση των Αρδεννών περιγράφεται περίτρανα από τη φράση “τέσσερις εποχές σε μια μέρα” και έχει δώσει στο παρελθόν αλησμόνητους αγώνες με θρυλικές μονομαχίες. Από τα συγκρουόμενα και τον καβγά Σουμάχερ – Κούλθαρντ το 1998 στο προσπέρασμα του Χάκινεν στο Σουμάχερ το 2000 αλλά και την κόντρα Ράικονεν – Χάμιλτον το 2008.
Πέρυσι στο Βέλγιο κέρδισε ο Χάμιλτον. Στο βάθρο τον πλαισίωσαν οι Ρόσμπεργκ και Γκροζάν.
Ο πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή, Μ.Σουμάχερ δε μπορούσε ποτέ να φανταστεί όταν έκανε ντεμπούτο στη F1 το 1991 στο Σπα, πως 21 χρόνια μετά σε ηλικία 43 ετών θα συμπλήρωνε εκεί 300 συμμετοχές σε GP. Στην πίστα του Σπα εκτός από ντεμπούτο, το ‘91 ο Σουμάχερ έχει σημειώσει την πρώτη νίκη της καριέρας του, το 1992 από τότε ακολούθησαν άλλες 90, πέντε εξ’ αυτών στο Σπα (1995, 1996, 1997, 2001 και 2002). Η τελευταία μάλιστα νίκη στο Σπα σήμανε την κατάκτηση του 5ου τίτλου στην καριέρα του Γερμανού που δίνει μια άνιση μάχη μετά το σοβαρό τραυματισμό του στο κεφάλι ενώ έκανε σκι.
Οι περισσότεροι πιλότοι θεωρούν το Σπα ως την καλύτερη πίστα στον κόσμο, όχι τυχαία βέβαια. Στροφές όπως η θρυλική Eau Rouge αλλά και οι Pouhon, Blanchimont αλλά και το σικέιν της «στάσης λεωφορείου» αποτελούν θρύλο στους αγώνες. Προσωπικά θεωρούμε πως όποιος δεν έχει ζήσει πέρασμα μονοθεσίου από την Eau Rouge με τέρμα γκάζι, δεν έχει ολοκληρωμένη εικόνα της F1. Οι Mercedes έχουν κερδίσει εδώ το 1955 με το Φάντζιο και πέρυσι με το Χάμιλτον. Από τους 22 οδηγούς που θα βρεθούν την Κυριακή στην εκκίνηση του 601ου Βελγικού GP μόνο οι έξι έχουν κερδίσει στο Σπα. Ο Ρικιάρντο κέρδισε το 2014, ο Φέτελ το 2013 και το 2011, ο Μπάτον το 2012 ο Χάμιλτον το 2010 και πέρυσι, ο Μάσα το 2008. Ο Ράικονεν έχει κερδίσει εκεί τέσσερις φορές (2004, 2005, 2007, 2009) από τις 20 συνολικά στην καριέρα του και μετά τους Σουμάχερ (6 φορές) και Σένα (5 φορές) είναι πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή. Ο Ράικονεν έχει πλέον καλή ψυχολογία μετά την ανακοίνωση της Ferrari για ανανέωση του συμβολαίου του και το 2017 ενώ δείχνει να βολεύεται με την SF-16H παρότι η ανταγωνιστικότητα της παραμένει θέμα.
Στο Σπα οι πιλότοι πηγαίνουν με τέρμα γκάζι για πάνω από 20 sec από την πρώτη στροφή (La Source) ως την 5η (Les Combes) η πίστα αποτελεί δυναμόμετρο για τις υβριδικές μηχανές. Η υπεροχή της μονάδας ισχύος της Mercedes αναμένεται να δώσει πλεονέκτημα εκτός από τα εργοστασιακά μονοθέσια και σε Williams, Force India.
O Χάμιλτον δε θα κερδίσει την Κυριακή!
Τις προηγούμενες μέρες στο Ρίο οι Βρετανοί αθλητές συγκέντρωσαν 67 Ολυμπιακά μετάλλια εκ των οποίων τα 27 χρυσά. Στο Μπρνο της Τσεχίας ο Καλ Κρούτσλο κέρδισε στα Moto GP μετά από 30 χρόνια για τη Βρετανία. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής Λιούις Χάμιλτον φρόντισε να τονίσει όλες τις επιτυχίες των συμπατριωτών του είναι όμως σχεδόν αδύνατον να τους μιμηθεί αυτή την Κυριακή. Ο Χάμιλτον έχει ήδη χρησιμοποιήσει κάποια τα 6 μέρη (θερμικός κινητήρας, 2 ηλεκτροκινητήρες (MGUH, MGUK), μπαταρία, ECU και turbo) των 5 υβριδικών μηχανών που επιτρέπει ο κανονισμός καθώς αντιμετώπισε προβλήματα και ατυχίες στην αρχή της χρονιάς. Οι μηχανικοί του αποφάσισαν να αλλάξουν την MGU – Η και το turbo στο Σπα πράγμα που θα φέρει το Βρετανό με δυο ποινές 10 θέσεων στην εκκίνηση. Αν λοιπόν εκκινεί στην καλύτερη περίπτωση 20ος, δύσκολα ακόμη και σε μια πίστα όπως το Σπα που υπάρχουν ευκαιρίες για προσπέραση θα καταφέρει να βρεθεί επικεφαλής. Ο 31χρονος Βρετανός που προηγείται στη βαθμολογία με 19 βαθμούς διαφορά από τον έτερο οδηγό της Mercedes, Νίκο Ρόσμπεργκ έχει κερδίσει σε έξι από τους επτά τελευταίους αγώνες. Ο Χάμιλτον πήρε τη νίκη πέρυσι στο Βέλγιο, ήταν η 2η του επικράτηση στη συγκεκριμένη πίστα καθώς είχε κερδίσει και το 2010 για λογαριασμό της McLaren.
Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΏΝ
Οι γόμες P Zero, μέση/μαλακή/πολύ μαλακή επιλέχθηκαν για τον μεγαλύτερο σε απόσταση γύρο πίστας που απαντάται μέσα στην χρονιά (7.004m). Κατά τη διάρκεια ενός γύρου σε πολλά σημεία μεταφέρονται υψηλά ενεργειακά φορτία διαμέσου των ελαστικών. Στην πραγματικότητα το Σπα Φρανκοσάμπ θέτει μια πραγματική πρόκληση για τα ελαστικά και κατ’ επέκταση για ομάδες και οδηγούς. Το τοπικό μικροκλίμα προσθέτει μια ακόμη παράμετρο την οποία πρέπει να συνυπολογίζουν οι υπεύθυνοι στρατηγικής.
• Τα ενεργειακά φορτία που μεταφέρονται διαμέσου των ελαστικών είναι από τα μεγαλύτερα της χρονιάς
• Οι υψομετρικές διαφορές δημιουργούν κατακόρυφα φορτία στα ελαστικά τα οποία συμπιέζονται σε σημεία όπως η Eau Rouge.
• Eίναι πιθανό να βρέξει και συχνά βρέχει σ’ ένα κομμάτι της πίστας και όχι σε όλη τη διαδρομή.
• Το σετάρισμα είναι ένας συμβιβασμός ανάμεσα στην απαίτηση για χαμηλές αεροδυναμικές αντιστάσεις στην ευθεία και υψηλή κάθετη δύναμη στις στροφές: Δεν είναι εύκολο αυτό.
• Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για προσπέρασμα αυτό σημαίνει πως οι επιλογές στρατηγικής είναι πιο ελεύθερες.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΓΟΜΕΣ
• Άσπρη μέση: Υποχρεωτικά πρέπει να υπάρχει ένα σετ διαθέσιμο για τον αγώνα, δουλεύει καλύτερα σε χαμηλές θερμοκρασίες.
• Κίτρινη, μαλακή: Υποχρεωτική η επιλογή ενός σετ, θα τη δούμε στον αγώνα αλλά δεν προσφέρεται για πολλούς γύρους.
• Κόκκινη, πολύ μαλακή: Θα χρησιμοποιηθεί στις δοκιμές εδώ δίνεται έμφαση στην απόδοση και όχι στη διάρκεια.
ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ ΠΕΡΥΣΙ:
• Ο Χάμιλτον κέρδισε άνετα ακολουθώντας στρατηγική δυο πιτ στοπ. Άλλαξε ελαστικά στον 13ο και στον 30στό γύρο.
• Η καλύτερη εναλλακτική στρατηγική: Ο Φερστάπεν τερμάτισε 8ος εκκινώντας από την 18η θέση στο grid υιοθετώντας στρατηγική 3 αλλαγών και προσπερνώντας πολλά μονοθέσια στην πίστα.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Πωλ Χέμπερι τόνισε: «Το Σπα Φρανκοσάμπ δε χρειάζεται συστάσεις είναι μια εμβληματική πίστα. Για τα ελαστικά είναι μια απαιτητική διαδρομή καθώς τα υψηλά ενεργειακά φορτία καθιστούν συναρπαστική την οδήγηση. Δεν είναι εύκολο να βρεθεί το σωστό σετάρισμα. Όμως ο κάθε γύρος έχει μεγάλη διάρκεια και πολλές ευκαιρίες για προσπέρασμα οπότε οι επιλογές στρατηγικής είναι ανοιχτές και υπάρχουν πολλά σενάρια. Κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής ανάπαυλας ξεκινήσαμε τις δοκιμές ελαστικών του 2017. Τώρα ανυπομονούμε για το δεύτερο μισό της σεζόν καθώς θα συνεχιστούν οι δοκιμές εξέλιξης. Επιπλέον αμέσως μετά το Βέλγιο θα βρεθούμε στον εντός έδρας για μας αγώνα το ερχόμενο Σαββατοκύριακο».
Οι επιλογές ελαστικών που έκαναν ομάδες/οδηγοί για το Σπα:
GP Βελγίου, 13ος αγώνας
Μήκος πίστας: 7.004km |
Ρεκόρ γύρου: 1:47.263 (Φέτελ, Red Bull, 2009) |
Αριθμός γύρων: 44 |
Συνολική απόσταση: 308.052km |
Τέρμα γκάζι: 71% του γύρου |
Ταχύτητα διέλευσης στα pit: 80 km/h σε δοκιμές και αγώνα. |
Κοινοποιήστε: