Ποτέ δεν αλλάζουν τα πράγματα καταπολεμώντας την υπάρχουσα πραγματικότητα. Για να αλλάξεις κάτι, δημιούργησε ένα νέο μοντέλο που καθιστά το υπάρχον μοντέλο παρωχημένο. – Buckminster Fuller
Η σημερινή δυτική κοσμοθεωρία βασίζεται στην αέναη ανάπτυξη,
στην έμφαση στα δικαιώματα του ατόμου και στον καπιταλισμό. Μαθαίνουμε από μικρή ηλικία ότι ο υλισμός και η κατανάλωση είναι απαραίτητες πτυχές της ζωής. Υπάρχει ένας διαρκής δυϊσμός που χωρίζει την κοινωνία από τη Φύση.
Το “Buen Vivir” ή το “Sumak Kawsay” στη γλώσσα Kichwa δεν σημαίνει “καλή ζωή” όπως μπορούμε να το σκεφτούμε – έχοντας χρήματα, αίσθημα ξέγνοιασιας και οδηγώντας μια εύκολη ζωή. Αντίθετα, αναφέρεται σε μια βαθύτερη αίσθηση χαράς που προέρχεται από την έννοια των αυτόχθονων πολιτισμών, ώστε για να είναι πραγματικά ευτυχισμένο ένα άτομο, πρέπει να παραμείνει συνδεδεμένο με το περιβάλλον και να το μεταχειριστεί με τρόπο που θα του επιτρέψει να αναπτυχθεί για πάντα. Αυτή η έννοια αξίζει την αρμονική διαβίωση με άλλους ανθρώπους, καθώς και το περιβάλλον για τη συσσώρευση υλικών αγαθών.Το Buen Vivir εμπνέεται από αυτή την έννοια και προσπαθεί να δημιουργήσει μια κουλτούρα όπου οι άνθρωποι ζουν σε αρμονία με το περιβάλλον, βρίσκονται σε ειρήνη με τους εαυτούς τους και αισθάνονται συνδεδεμένοι με το “Pachamama” ή τη μητέρα γη
Η ιδέα του Buen Vivir είναι μια εναλλακτική λύση στην αναπτυξιακή προσέγγιση. Το Buen Vivir βασίζεται στην πεποίθηση ότι η πραγματική ευεξία (“η καλή ζωή”) είναι δυνατή μόνο ως μέρος μιας κοινότητας. Το καλό της κοινότητας βρίσκεται πάνω από αυτό του ατόμου. Επιπλέον, αυτή είναι η κοινότητα σε μια διευρυμένη έννοια. Περιλαμβάνει τη φύση, τα φυτά, τα ζώα και τη Γη. Η ίδια η φύση πρέπει να φροντίζεται και να τηρείται ως πολύτιμο κομμάτι της κοινότητας. Η γη δεν μπορεί να ανήκει. πρέπει να τιμηθεί και να προστατευθεί
Μια νέα φιλοσοφία αναδύεται
Το Buen Vivir άρχισε να αναπτύσσεται στη Λατινική Αμερική το 2000 για μερικούς συγκεκριμένους λόγους:
1. ΕΞΆΝΤΛΗΣΗ ΦΥΣΙΚΏΝ ΠΌΡΩΝ
Τα αναπτυξιακά έργα που υλοποίησαν οι κυβερνήσεις και οι πολυμερείς αναπτυξιακές τράπεζες εκείνη την εποχή σαφώς δεν ήταν προς το συμφέρον του λαού. Ενώ αυτά τα αναπτυξιακά προγράμματα υποσχέθηκαν να φέρουν αυξημένο πλούτο στις χώρες της Λατινικής Αμερικής, αντί να εξαντλήσουν τους φυσικούς πόρους της περιοχής και τα αυξημένα επίπεδα φτώχειας.
2. ΑΥΤΌΧΘΟΝΟ ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ
Αποδείχθηκε ότι οι αυτόχθονες που ζούσαν εδώ και αιώνες με ειρηνικό και βιώσιμο τρόπο, δεν απαιτούσαν την ανάπτυξη που θεωρήθηκε τόσο σημαντική από τις δυτικές φιλοσοφίες. Πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι ζωής, ήταν αιτιολογημένοι, οι οποίοι δεν περιλάμβαναν τη σύγχρονη ανάπτυξη και τον καπιταλισμό και οι οποίοι θα μπορούσαν να υιοθετηθούν από περισσότερους ανθρώπους.
3. Η ΚΛΙΜΑΤΙΚΉ ΑΛΛΑΓΉ
Ενόψει της κλιματικής αλλαγής και της ταχείας καταστροφής του περιβάλλοντος, ιδίως στην περιοχή του Αμαζονίου, υπάρχει σοφία στο Buen Vivir που απορρίπτει την ανθρωποκεντρική προοπτική της σύγχρονης κουλτούρας μας και δίνει μεγάλη αξία στη σημασία της διατήρησης, προστατεύοντας και σέβοντας τη Φύση. Τα ανθρώπινα όντα δεν είναι πια τα μόνα που έχουν αξίες και δικαιώματα.
Buen Vivir Σήμερα
Η έννοια του Buen Vivir είχε ενσωματωθεί στο Εκουαδόρ Σύνταγμα το 2008και το Σύνταγμα της Βολιβίας το 2009. Είναι ενδιαφέρον να εξεταστούν οι διαφορές μεταξύ των δύο. Στο σύνταγμα του Ισημερινού, το Buen Vivir είναι ένα σύνολο δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων της υγείας, της εκπαίδευσης, της ελευθερίας, της συμμετοχής και των δικαιωμάτων της φύσης ή του Pachamama. Αυτή η έννοια δίνει στο Buen Vivir ένα στέρεο νομικό πλαίσιο.Στο σύνταγμα της Βολιβίας, το Buen Vivir ερμηνεύθηκε ως ένα από ένα σύνολο αρχών όπως η αξιοπρέπεια, η κοινωνική ισότητα και η ισότητα των φύλων και η κοινωνική δικαιοσύνη. αυτό το τοποθετεί δίπλα στα κλασικά ανθρώπινα δικαιώματα τρίτης γενιάς.
Οι αυτόχθονες τρόποι ζωής και η ερμηνεία του κόσμου αποτελούν σημαντικό μέρος του Buen Vivir. Έχει συνδεθεί με τον Σάμακ Kawsay, την “καλή ζωή” των αυτόχθονων πληθυσμών του Ισημερινού της Κέτσουα, του πληθυσμού Aymara της Βολιβίας, και το nandereko, το “αρμονικό ζωντανό” του λαού της Γκουαρανί της Βολιβίας.
Αυτές οι ιθαγενείς παραδόσεις υπήρξαν εδώ και αιώνες, επιτρέποντας σε αυτούς τους πολιτισμούς να ζουν αειφόρα και σε πολλές περιπτώσεις χωρίς την ανάγκη χρήματος ή παραδοσιακών θέσεων εργασίας. Η εργασία μοιράζεται. τα τρόφιμα διανέμονται σε όσους το χρειάζονται περισσότερο. οι μόνοι πόροι που λαμβάνονται από το περιβάλλον είναι εκείνοι που χρειάζονται για επιβίωση. Η φύση δεν βλάπτεται και επιτρέπεται να αναγεννηθεί για να βελτιώσει τη ζωή των μελλοντικών γενεών. Οι μορφές ζωής του ανθρώπου (τα ζώα, τα φυτά, η Γη, τα πνεύματα των προγόνων) έχουν τη δική τους ελεύθερη βούληση και συναισθήματα και πρέπει να γίνονται σεβαστά.
Το Buen Vivir είναι μια ριζική απομάκρυνση από την τρέχουσα κυρίαρχη κοσμοθεωρία. Μπορεί να ερμηνεύεται διαφορετικά με βάση τις ξεχωριστές ανάγκες κάθε κοινότητας. Στον πυρήνα της, μας επιτρέπει να βλέπουμε τον κόσμο με εντελώς νέα μάτια. Τα κλασικά προβλήματα από τα οποία φαίνεται ότι δεν υπάρχει διαφυγή – η ανάγκη για μεγαλύτερο έλεγχο της ζωής μας, ο διαχωρισμός από τον εαυτό μας από τη φύση, η ανάγκη να αγοράσουμε περισσότερα και περισσότερα, η επιθυμία να προχωρήσουμε στην τεχνολογία μας και στην ανάπτυξη της κοινωνίας μας – πέφτουν στο πλάι καθώς αγκαλιάζουμε τις απλές αλλά πρωτοποριακές έννοιες που απαρτίζουν το Buen Vivir.
Πώς μπορούμε να αλλάξουμε προς Buen Vivir
Είναι ενδιαφέρον ότι μερικά από τα μονοπάτια προς το Buen Vivir γίνονται ήδη τάσεις στην κουλτούρα των δυτικών μας χωρών:
Αυξημένη δημοτικότητα της αυστηρής διαβίωσης. Αυτό ασκείται από εκείνους που αγκαλιάζουν έναν τρόπο ζωής μηδενικών αποβλήτων, και την επιστροφή σε φυσικά, βιολογικά, χορτοφαγικά και ωμά τρόφιμα.
Περιβαλλοντική λογιστική και φορολογικές μεταρρυθμίσεις. Έχουμε φορολογικά οφέλη για την ενεργειακή απόδοση. Πράσινες ή φιλικές προς το περιβάλλον εταιρείες αυξάνονται στη δημοτικότητα. Ο φόρος άνθρακα, ο οποίος εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένες χώρες, δημιουργεί τιμές που αντικατοπτρίζουν το πραγματικό κόστος των προϊόντων που βλάπτουν το περιβάλλον κατά τη διάρκεια της παραγωγής, της ναυτιλίας ή λόγω των χρησιμοποιούμενων υλικών.
Βιώσιμες στρατηγικές αποδυνάμωσης. Η “αποδυνάμωση” ή η επιβράδυνση της κατανάλωσης είναι απαραίτητο και αναπόφευκτο μέρος οποιουδήποτε εύλογου σχεδίου για την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η απάντηση δεν είναι μόνο η εξεύρεση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, αλλά και η μείωση της χρήσης ενέργειας και, συνεπώς, η μείωση της εξάντλησης των φυσικών πόρων. Αυτό θα συμβεί όχι μόνο από την αύξηση της αποδοτικότητας (όπως η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα) αλλά κυρίως από την προώθηση πραγματικά βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων (όπως το περπάτημα και η ποδηλασία αντί για την οδήγηση αυτοκινήτων).
Μικρότερη, τοπική παραγωγή. Αντί να εισάγουν και να εξάγουν προϊόντα προς και από την Κίνα (για παράδειγμα), κάθε περιοχή πρέπει να παράγει μόνο ό, τι χρειάζονται. Οι φυσικοί πόροι θα πρέπει να εξάγονται και να χρησιμοποιούνται μόνο στην έκταση της περιφερειακής ζήτησης. Αυτό αρχίζει να συμβαίνει. Περισσότερες οικογένειες καλλιεργούν το δικό τους φαγητό.Μικρές, τοπικές, συχνά βιολογικές εκμεταλλεύσεις αναζητούνται για προϊόντα διατροφής αντί να αγοράζουν από το εθνικό παντοπωλείο αλυσίδας. Αλλά αυτό το κίνημα έχει πολύ δρόμο και ο μετασχηματισμός θα είναι το κλειδί για την αυξημένη αποδοχή της ιδέας του Buen Vivir.
Ένας αγώνας για ενσωμάτωση στη σύγχρονη πολιτική και οικονομία
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι αρχές του Buen Vivir είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν στο σημερινό οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον. Οι κυβερνήσεις του Εκουαδόρ και της Βολιβίας αγωνίζονται να συμβιβάσουν τους στόχους τους για να οδηγήσουν την κοινωνική αλλαγή με τις καθημερινές οικονομικές ανάγκες της χώρας και τις απαιτήσεις για ανάπτυξη από τις μεγάλες εταιρίες.
Μια ματιά στο τι θα μπορούσε να είναι εφικτό
Αλλά παρά τις δυσκολίες αυτές, το Buen Vivir είναι μια οραματιστική ιδέα, μια πύλη στην επόμενη εποχή της μεγάλης κοινωνικής αλλαγής. Ανοίγει τα μάτια μας σε αυτό που θα μπορούσε να είναι εφικτό και μας θέτει για να κατανοήσουμε καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό μας.
Ο Eduardo Gudynas, ειδικός στη μελέτη του Buen Vivir, δηλώνει:
«Όταν ο Buen Vivir επικρίνει την ανάπτυξη, αμφισβητεί επίσης τα ίδια τα θεμέλια της νεωτερικότητας … Μας βοηθά να δούμε τα όρια των σημερινών μοντέλων ανάπτυξης και μας επιτρέπει να ονειρευόμαστε εναλλακτικές λύσεις που μέχρι τώρα ήταν δύσκολο να εκπληρωθούν».
Κοινοποιήστε: