Η πρόοδος των ηλεκτρονικών βελτιώνει συνεχώς τις τεχνολογίες στο αυτοκίνητο που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες. Αν και πολλές φορές τις θεωρούμε τόσο δεδομένες που τις αγνοούμε. Ας δούμε μερικές από αυτές και πότε εμφανίστηκαν.
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα πολλά συστήματα είναι αυτά που θεωρούμε δεδομένα. Από το πιο απλό που δεν αφήνουν τους τροχούς να μπλοκάρουν την ώρα ενός βίαιου φρεναρίσματος (το ABS), μέχρι και το πιο προηγμένο που με τη βοήθεια μας κάμερας/ ραντάρ προειδοποιεί για πιθανή σύγκρουση. Και αν χρειαστεί ακινητοποιεί το αυτοκίνητο.
Αλλά πως ξεκίνησαν όλα; Ας κάνουμε ένα flash-back και ας θυμηθούμε μερικά από τα σημαντικότερα ορόσημα στις τεχνολογίες που έκαναν ασφαλέστερες τις μετακινήσεις μας.
Υαλοκαθαριστήρες (1926)
Θεωρούνται μια αμερικανική επινόηση που υπήρχε μηχανικά από το 1903. Ήταν μια σπουδαία επινόηση αφού μέχρι πρότινος ο οδηγός έπρεπε να βγάζει το κεφάλι του έξω από το παράθυρο για να βλέπει όσο το δυνατόν καλύτερα. Από την δεκαετία του 1920 εμφανίστηκαν οι πρώτοι ηλεκτρικοί υαλοκαθαριστήρες που λειτουργούσαν δίχως προβλήματα για να απομακρύνουν το νερό από το παρμπρίζ. Αργότερα επινοήθηκαν και τα μπεκ πλυστικού υγρού. Σήμερα αυτή η λειτουργία μπορεί να γίνει ακόμη και από ενσωματωμένα μπεκ πάνω στους βραχίονες.
Δισκόφρενα (1955)
Οι δίσκοι των φρένων που υπάρχουν και στα σημερινά αυτοκίνητα εμφανίστηκαν για πρώτη φορά το 1953 στην Jaguar C-Type σε συνεργασία με την Dunlop. Ήταν μια πειραματική προσπάθεια για το Mille Miglia. Η Citroen DS που παρουσιάστηκε το 1955 θεωρείται το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με δισκόφρενα.
Ζώνη ασφαλείας (1959)
Η πρώτη ζώνη τριών σημείων σε επιβατικό αυτοκίνητο παρουσιάστηκε από την Volvo το 1959. Από το 1963 αποτελούσε στάνταρ στοιχείο εξοπλισμού και αργότερα υποχρεωτικό σε όλα τα νέα αυτοκίνητα. Και στα πίσω καθίσματα.
Προσκέφαλα (1968)
Θα έχετε προσέξει σε ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου αυτοκίνητα δίχως προσκέφαλα στα πίσω καθίσματα και σε παλιότερες δίχως καν μπροστά. Αν και είχαν επινοηθεί από την δεκαετία του 1930 από τον Benjamin Katz στις ΗΠΑ, τα προσκέφαλα άρχισαν να μπαίνουν στα αυτοκίνητα πολύ πιο αργά. Ορόσημο θεωρείται το 1968 όπου η Volvo παρουσίασε τα μπροστινά προσκέφαλα για να προστατεύουν από τους αυχενικούς τραυματισμούς. Λανσάρισμα το 19169 με το Volvo 140.
Αερόσακος (1981)
Ως concept ο αερόσακος υπήρχε σε πατέντες από την δεκαετία του 1960, η πρώτη σοβαρή αναφορά εντοπίζεται το 1973 στο GM Toronado, αλλά τον τελειοποίησε η Bosch. Το 1980 παρουσιάστηκε μια επίδειξη και ένα χρόνο αργότερα η S-Class κυκλοφόρησε ως το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με έναν καινοτόμο σάκο που σε περίπτωση σύγκρουσης αναπτυσσόταν σε κλάσματα του δευτερολέπτου για να προστατεύσει τον οδηγό. Σήμερα, υπάρχουν πολλοί περισσότεροι αερόσακοι, από τύπου κουρτίνας μέχρι και για πεζούς που είδαμε για πρώτη φορά στο Volvo V40 το 2012.
ABS (1978)
Το περιβόητο σύστημα αντί-μπλοκαρίσματος των τροχών κατά την πέδηση είναι μια από τις πιο σημαντικές τεχνολογίες. Το καινοτόμο σύστημα είχε παρουσιαστεί σε πρωτόλεια μηχανική μορφή το 1961 στο Jensen FF και το 1971 ως Super Brake από την Chrysler. Ωστόσο, το ABS βελτιστοποιήθηκε ως ηλεκτρονικά ελεγχόμενο από την Bosch και πιστώνεται στην Mercedes-Benz από το 1978. Από το 2004 έγινε υποχρεωτικό στην Ευρώπη.
Πολυπρισματικοί προβολείς (1989)
Τα φωτιστικά σώματα είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία εξέλιξης του αυτοκινήτου. Σκοπός ήταν πάντοτε η καλύτερη απόδοση τους προσφέροντας την βέλτιστη ορατότητα του οδηγού στην νυχτερινή οδήγηση. Το 1989 ορόσημο ήταν οι Πολυπρισματικοί προβολείς της Valeo που έκαναν ντεμπούτο στην Citroen XM. Από την δεκαετία του 1990 υπήρχαν πειραματισμοί με LED τα οποία έκαναν ντεμπούτο το 2008 από την Hella στο Audi A8 W12.
ESP (1996)
H εξέλιξη του ABS ήταν το σύστημα ελέγχου των δυναμικών χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου και η διατήρησή του στην πορεία του. Με απλά λόγια στην περίπτωση απόκλισης του αυτοκινήτου από την κανονική του τροχιά το σύστημα φρενάρει ανεξάρτητα το κάθε τροχό για να το εξισορροπήσει. Ντεμπούτο έκανε στην Mercedes S-Class εκείνης της εποχής. Υποχρεωτικό στην Ευρώπη το ESP από το 2014 (ως οδηγία από το 2012).
Euro NCAP (1997)
Μέχρι να κάνει το πρώτο του crash-test ο Euro NCAP οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δοκίμαζαν την παθητική ασφάλεια των μοντέλων τους «εσωτερικά». Για πρώτη φορά δημιουργήθηκε ένας ανεξάρτητος φορές που αξιολογούσε τα νέα μοντέλα και τα βαθμολογούσε με τα περίφημα αστέρια. Η Renault Laguna του 2001 ήταν το πρώτο μοντέλο με 5 αστέρια. Για την ιστορία να πούμε πως το πρώτο ιστορικά καταγεγραμμένο crash-test έγινε από την General Motors τ 1934.
Αυτόνομη πέδηση (2010)
To 2010 η Delphi για λογαριασμό της Volvo εξέλιξε ένα σύστημα που μπορούσε να αναγνωρίσει πεζούς και να προειδοποιήσει ή να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο αν το απαιτούσαν οι καταστάσεις. Το 2012 η Continental είχε παρουσιάσει το πρώτο σύστημα για city-cars. Αργότερα το σύστημα βελτιώθηκε για να αναγνωρίζει προπορευόμενα οχήματα, δικυκλιστές και άλλα εμπόδια και σήμερα αποτελεί βαρόμετρο για την αξιολόγηση από τον Euro NCAP.
Συστήματα υποβοήθησης
Σχετικά με την παθητική ασφάλεια θα μπορούσε να πει κανείς πως τα επίπεδα έχουν φτάσει κοντά στην κορύφωση τους. Ωστόσο, στον ενεργητικό τομέα η εξέλιξη της ηλεκτρονικής και η τοποθέτηση καμερών/ ραντάρ έχει εξελίξει ραγδαία τα συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης.
Πλέον, ένα σύγχρονο αυτοκίνητο μπορεί να σκανάρει το δρόμο, να φρενάρει μόνο του, να διατηρεί την πορεία του στην λωρίδα κυκλοφορίας του, να ανάβει μόνο του τα φώτα του ή ακόμη και να αλλάζει από «σκάλα», να ξεκινά στον αυτόματο μέσα στην πόλη, στο ταξίδι να διατηρεί σταθερή πορεία και πολλά άλλα μαγικά με αποκορύφωμα την πλήρως αυτόνομη οδήγηση.
Αλλά πάντοτε θα πρέπει να θυμόμαστε ένα πράγμα: τον απόλυτο έλεγχο και την πλήρη ευθύνη την έχει ο οδηγός…
Πηγή: newsauto.gr
Κοινοποιήστε: