Μια δημοπρασία είναι μια διαδικασία αλλαγής ιδιοκτησίας τετράτροχων ονείρων, επένδυσης και εφαρμογής κάποιων χρηματιστηριακών κανόνων. Ταυτόχρονα είναι και ένα πεδίο στατιστικής.
Ένα αγαπημένο θέμα σε κάθε δημοπρασία αυτοκινήτων είναι και η σχετική αγωνία για το εάν θα καταρριφθεί το ρεκόρ τιμής στην οποία θα αποκτηθεί κάποιο από τα προς πώληση μοντέλα.
Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, είναι ένας από τους παράγοντες του «παιχνιδιού». Η αξία ενός ξεχωριστού αυτοκινήτου αυξάνεται στο πέρασμα του χρόνου και διαμορφώνεται μια ιδιότυπη λίστα με τα πιο ακριβά οχήματα που έχουν αλλάξει χέρια μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας.
Κατά καιρούς, δημοσιεύονται ειδήσεις για κάποιο από αυτά που σημείωσε ρεκόρ ποσού πώλησης. Ας θυμηθούμε ποια είναι τα ακριβότερα στην ιστορία των δημοπρασιών (τουλάχιστον ως τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές…).
#11. Aston Martin DBR1/1 (1956) – $22.550.000
Η βρετανική εταιρεία δημιούργησε την DBR1 το 1956 για να συμμετέχει στον θεσμό του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Sportscar (World Sportscar Championship) εκείνης της χρονιάς. Ήταν η DBR1/1 καθώς την επόμενη χρονιά (1957) ακολούθησε η DBR1/2.
Κάθε χρόνο έκτοτε και έως το 1959 η Aston Martin παρουσίαζε την αναβαθμισμένη εκδοχή του αγωνιστικού μονοθεσίου. Εκείνη τη χρονιά δημιούργησε τις DBR1/4 και DBR1/5 και κατάφερε να κερδίσει τον Παγκόσμιο τίτλο στον θεσμό.
#10. Ferrari 275 GTB/C Speciale Scaglietti (1964) – $26.400.000
Μόλις τρεις 275 GTB/C Speciale Scaglietti κατασκευάστηκαν για να μπορέσει η Ferrari να πάρει την «ομολογκασιόν» και να συμμετέχει στις «24 Ώρες του Le Mans» το 1965. Το αυτοκίνητο βασίστηκε στην 275 GTB την οποία σχεδίασε ο Sergio Scaglietti με τον οποίο ο Enzo Ferrari είχε μακροχρόνια φιλία και του έδειχνε μεγάλη εμπιστοσύνη.
Αυτός είναι ο λόγος που η πλήρης ονομασία του μοντέλου είναι 275 GTB/C Speciale Scaglietti. To συγκεκριμένο αυτοκίνητο που δημοπρατήθηκε δεν συμμετείχε στον θρυλικό αγώνα, τελικά. Και τα τρία οχήματα είχαν αλουμινένιο αμάξωμα και το βάρος τους ήταν μικρότερο από το μοντέλο παραγωγής (275 GTB).
#9. Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider (1967) –$27.500.000
Ένα αυτοκίνητο το οποίο δημιουργήθηκε κατά βάση για την αμερικανική αγορά. Η 275 GTB/4*S NART Spider κατασκευάστηκε από την εταιρεία του Maranello έπειτα από αίτημα του Luigi Chinetti, ενός από τους σημαντικότερους εισαγωγείς Ferrari στις ΗΠΑ.
Παρήχθησαν μόνο 10 οχήματα τα οποία βασίζονταν στην 275 GTB που δημιούργησε η Carrozzeria Scaglietti και έφεραν τον λογότυπο «NART» («North American Racing Team») της γνωστής αμερικανικής αγωνιστικής ομάδας, στο πίσω μέρος του αμαξώματός τους. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο εμφανίστηκε και στην κινηματογραφική ταινία «The Thomas Crown» («Υπόθεση Τόμας Κράουν») του 1968 με πρωταγωνιστή τον Steve McQueen.
#8. Ferrari 290 MM (1956) – $28.050.000
Ο… ταπεινός (στην καταγωγή) Juan-Manuel Fangio, ο Κόμης Wolfgang von Trips και ο Μαρκήσιος Alfonso De Portago ήταν μεταξύ αυτών που βρέθηκαν πίσω από το τιμόνι και δάμασαν την 290 MM.
Η Ferrari κατασκεύασε μόνο τέσσερις με πρωταρχικό σκοπό να συμμετέχει στον θρυλικό αγώνα Mille Miglia το 1956. Τον αγώνα κέρδισε ο Eugenio Castellotti, ενώ ο Fangio τερμάτισε στη τέταρτη θέση. Η Ferrari 290 MM αντικατέστησε την 860 Monza Scaglietti.
#7. Mercedes-Benz W 196 (1954) – $29.600.000
Ένα από τα εμβληματικότερα αγωνιστικά οχήματα της Mercedes-Benz αλλά και αυτό με το οποίο ο Juan-Manuel Fangio κέρδισε το 1954 τον δεύτερο Παγκόσμιο τίτλο του στον θεσμό (από τους πέντε που είχε συνολικά).
#6. Ferrari 412 P Berlinetta (1967) – $30.255.000
Ένα από τα πιο όμορφα αγωνιστικά αυτοκίνητα που έχουν εμφανιστεί στις πίστες, διαχρονικά, και σαφώς ένα γνήσιο δημιούργημα της Ferrari. To συγκεκριμένο αυτοκίνητο έχει τον αριθμό πλαισίου «0854» και έχει λάβει μέρος στους αγώνες αντοχής του του Spa-Francorchamps, του Brands Hatch και φυσικά στις 24 Ώρες του Le Mans.
H Ferrari δημιούργησε και κάποιες 412 P Berlinetta για ιδιωτικές ομάδες με σκοπό να συμμετέχουν τα οχήματά της και μέσω αυτής της πρακτικής. Μία από αυτές ήταν και η αμερικανική NART (North American Racing Team).
#5. Ferrari 335 S (Sport) Scaglietti (1957) – $35.700.000
Ένα από τα τετράτροχα γλυπτά που φέρουν τη σφραγίδα της Ferrari και της Carrozzeria Scaglietti. H 335 S (Sport) παρουσιάστηκε το 1957 και αντικατέστησε την 315 S στην προσπάθεια της Scuderia να κερδίζει στους αγώνες.
Η 335 S Scaglietti ήταν ελαφριά (ζύγιζε 880 κιλά χωρίς υγρά), διέθετε τετράλιτρο V12 κινητήρα ο οποίος απέδιδε 390 ίππους/7.400 σ.α.λ. και η τελική ταχύτητά της έφτανε τα 300 χλμ./ώρα.
Συμμετείχε για πρώτη φορά σε αγώνα στο Mille Miglia εκείνης της χρονιάς με οδηγό τον Μαρκήσιο Alfonso De Portago και συνοδηγό τον Edmond Nelson. Όμως, ο De Portago έχασε τον έλεγχο της 335 S Scaglietti πλησιάζοντας στην κωμόπολη Guidizzolo (βόρεια Ιταλία) με συνέπεια αυτή να πέσει πάνω στο πλήθος που παρακολουθούσε τον αγώνα.
Το αποτέλεσμα ήταν να χάσουν τη ζωή τους 14 θεατές αλλά και ο Nelson, ο συνοδηγός του. Το τραγικό συμβάν σκίασε τον ντεμπούτο της 335 S Scaglietti, όμως, οι ικανότητες του οχήματος φάνηκαν στις 24 Ώρες του Le Mans εκείνης της χρονιάς. Ήταν το πρώτο αγωνιστικό στην ιστορία του αγώνα που σημείωσε μέση ταχύτητα μεγαλύτερη από 200 χλμ./ώρα.
#4. Ferrari 250 GTO (1962) – $38.115.000
To αυτοκίνητο που έχει χαρακτηριστεί το ομορφότερο όλων. Η Ferrari 250 GTO ήταν και παραμένει το «Άγιο Δισκοπότηρο» για την πλειονότητα των συλλεκτών που έχουν την οικονομική δυνατότητα να την αποκτήσουν.
Το 2014, έσπασε κάθε ρεκόρ τιμής πώλησης (ως τότε) καθώς ο νέος ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου έδωσε 38.115.000 δολάρια σε δημοπρασία για να την αποκτήσει, μία από τις 36 250 GTO που κατασκευάστηκαν από το 1961 έως και το 1963. Ο αριθμός τους ανέρχεται στις 39 εάν προστεθούν και τρεις που κατασκευάστηκαν το 1964 (αυτές που προσδιορίζονται ως «Series II»).
#3. Ferrari 250 GTO (1962) – $48.405.000
Δεν κάναμε λάθος. Η Ferrari 250 GTO έγινε ξανά το αυτοκίνητο με το μεγαλύτερο ποσό που δόθηκε για την απόκτησή του. Αυτό συνέβη το 2018, σε δημοπρασία, όπου ο πλειοδότης πλήρωσε 48.405.000 δολάρια, δηλαδή 10.290.000 δολάρια περισσότερα απ’ ό,τι στο προηγούμενο ρεκόρ.
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο έχει αριθμό πλαισίου «3413» και είναι το τρίτο κατά σειρά που κατασκευάστηκε. Αυτό έγινε στα τέλη Απριλίου 1962, σύμφωνα με το επίσημο αρχείο της Ferrari. Λίγες ημέρες αργότερα, στις αρχές Μαΐου εκείνης της χρονιάς, η συγκεκριμένη 250 GTO οδηγήθηκε για πρώτη φορά από τον Phil Hill στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε η Ferrari ενόψει του επικείμενου αγώνα Mille Miglia.
# 2. Ferrari 250 GTO/330 LM Scaglietti (1962) – $51.700.000
Ακόμα μία Ferrari και ακόμα μία 250 GTO. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο πουλήθηκε από τον οίκο δημοπρασιών «RM Sotheby’s» τον Νοέμβριο του 2023.
Το χαρακτηριστικό είναι ότι η διαδικασία αφορούσε σε μια δημοπρασία έργων τέχνης -στην οποία εντάχθηκε και η εν λόγω Ferrari- και όχι σε μια αντίστοιχη εκδήλωση στην οποία θα διατίθονταν μόνο κλασικά και ιστορικά αυτοκίνητα, όπως συνηθίζεται .
Η συγκεκριμένη Ferrari έχει αριθμό πλαισίου «3765» και κατασκευάστηκε το 1962. Είναι η 14η κατά σειρά από τις 34 που κατασκευάστηκαν εκείνη τη χρονιά και η είναι η μόνη από αυτές που είχε εξαρχής τον τετράλιτρο V12 κινητήρα «Colombo».
Συμμετείχε για πρώτη φορά σε αγώνα στις 27 Μαΐου 1962 στα «1.000 Χιλιόμετρα του Nürburgring» όπου οι Mike Parkes και Willy Mairesse κέρδισαν στην κλάση τους και τερμάτισαν στη δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης του αγώνα.
#1. Mercedes–Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupe» (1955) – $142.000.000
Η συγκεκριμένη Mercedes-Benz 300 SLR έσπασε κάθε ρεκόρ ποσού που δόθηκε ποτέ σε δημοπρασία για την απόκτηση αυτοκινήτου. Είναι με συντριπτική διαφορά το ακριβότερο αυτοκίνητο στον κόσμο.
Η δημοπρασία διενεργήθηκε στις 5 Μαΐου 2022 στις εγκαταστάσεις του Μουσείου της Mercedes-Benz το οποίο βρίσκεται στη Στουτγάρδη. Σε αυτή συμμετείχε επιλεγμένο κοινό το οποίο είχε συγκεκριμένη πρόσκληση από τη γερμανική εταιρεία.
Η διαδικασία αφορούσε στην πώληση της μίας από τις δύο 300 SLR «Uhlenhaut Coupe» που κατασκευάστηκαν ποτέ και οι οποίες ήταν στην κατοχή της Mercedes-Benz και φυλάσσονταν στο μουσείο της.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, ο πλειοδότης απέκτησε τη μία από αυτές έναντι του ποσού των 142.000.000 δολαρίων, το οποίο είναι κατ’ εκτίμηση καθώς δεν ανακοινώθηκαν περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά.
Μεταξύ της εταιρείας και του νέου ιδιοκτήτη συμφωνήθηκε να εμφανίζεται δημοσίως το αυτοκίνητό του σε ειδικές εκδηλώσεις για να το βλέπει το κοινό. Η δεύτερη 300 SLR «Uhlenhaut Coupe» παραμένει σταθερό έκθεμα στο μουσείο.
Το αυτοκίνητο εξελίχθηκε υπό την επίβλεψη του Rudolf Uhlenhaut (φωτογραφία), του τότε επικεφαλής εξέλιξης της Mercedes-Benz, για να συμμετέχει στους αγώνες του 1955. Όμως, μετά το τραγικό δυστύχημα στο Le Mans (το 1955) και την απόσυρση της εταιρείας από κάθε μορφής αγώνα, τα δύο οχήματα δεν έλαβαν ποτέ μέρος σε κάποια σχετική διοργάνωση.
Πηγή: newsauto.gr
Κοινοποιήστε: