Μια αμερικανική εταιρεία χρησιμοποιεί μικροσκοπικές κάψουλες για να στείλει στάχτες και DNA ανθρώπων και ζώων στο διάστημα για ένα διαφορετικό…τελευταίο ταξίδι
Σημαίες, μπάλες του γκολφ,ένα μεταλλικό ανθρώπινο γλυπτό και 96 σακούλες με ανθρώπινα υπολείμματα είναι μεταξύ των αντικειμένων που εγκαταστάθηκαν, εγκαταλείφθηκαν ή ενταφιάστηκαν στη σεληνιακή επιφάνεια από τότε που ο Νιλ Άρμστρονγκ «έκανε ένα τεράστιο άλμα για την ανθρωπότητα».
Πριν από τρεις δεκαετίες, ο αυτοαποκαλούμενος λάτρης του διαστήματος Τσαρλς Τσέιφερ επανεξέτασε μια παλαιότερη σκέψη: Πρέπει να ενταφιαστούμε κάπου. Γιατί όχι στο διάστημα, το τελικό σύνορο; Και κάπως έτσι ξεκίνησε η Celestis, ένα διαφορετικό «γραφείο κηδειών» με έδρα το Χιούστον που προσφέρει στους πελάτες της μία ξεχωριστή επιλογή για το «τελευταίο ταξίδι».
«Αυτό δεν διαφέρει πραγματικά από τη διασπορά στη θάλασσα ή από οποιοδήποτε από τα διάφορα τελετουργικά ή μνημόσυνα που χρησιμοποιούμε», λέει ο Τσέιφερ, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Αυτό απευθύνεται απλώς σε ανθρώπους που αγαπούν το Star Trek, ή που εργάζονταν για τη NASA ή απλώς βγήκαν σε έναν σκοτεινό νυχτερινό ουρανό και είπαν: “Εκεί ανήκω”.
Από την πρώτη της πτήση το 1997, η εταιρεία έχει στείλει τα αποτεφρωμένα λείψανα περισσότερων από 2.000 πελατών στην τροχιά της Γης, το φεγγάρι και, πιο πρόσφατα, στο βαθύ διάστημα. Μια σεληνιακή ή βαθιά πτήση στο διάστημα κοστίζει περίπου 13.000 δολάρια. Οι πτήσεις στην άκρη του διαστήματος ή στην τροχιά της Γης μπορεί να κοστίζουν από 3.000 έως 5.000 δολάρια. Οι τροχιακές πτήσεις συνοδεύονται από παρακολούθηση μέσω μιας εφαρμογής smartphone, ώστε οι πελάτες να γνωρίζουν πότε το αγαπημένο τους πρόσωπο…περνά από πάνω τους.
Η μεταφορά ανθρώπινων λειψάνων στο φεγγάρι είναι νόμιμη, σύμφωνα με τους υπάρχοντες κανόνες. Καθώς όμως οι εταιρείες που μπορούν να φτάσουν σε προορισμούς εκτός κόσμου πολλαπλασιάζονται, ορισμένοι ειδικοί λένε ότι το νομοθετικό πλαίσιο και οι ρυθμιστικοί φορείς που επιβλέπουν τα ωφέλιμα φορτία πρέπει επίσης να προσαρμοστούν, λαμβάνοντας υπόψη τον ρόλο της Εθνικής Υπηρεσίας Αεροναυτικής και Διαστήματος στην εμπορική διαστημική οικονομία και τα δικαιώματα των ιθαγενών που θεωρούν τη σελήνη ως θεότητα.
«Αυτή τη στιγμή αυτά τα πράγματα είναι επιτρεπτά. Αλλά αυτό σημαίνει ότι είναι αποδεκτά;» λέει η Λέσλι Τένεν, δικηγόρος με έδρα το Φοίνιξ με ειδικότητα στο διαστημικό δίκαιο. Οι πελάτες της Celestis περιλαμβάνουν τον αείμνηστο δημιουργό του Star Trek Τζιν Ρόντενμπερι και τη σύζυγό του, τον συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Άρθουρ Κλάρκ και δεκάδες αστροναύτες και μηχανικούς καθώς και καλλιτέχνες και λάτρεις του διαστήματος.
Πριν από το θάνατό της το 2013, η Αμερικανίδα καλλιτέχνης Λουίζ Κάις είπε στην οικογένειά της ότι ήθελε να ταφεί στο διάστημα. «Ήταν μια βαθιά επικοινωνία και μια μεγάλη έκπληξη, αν και είχε προσανατολιστεί στα αστέρια από την πρώτη προσγείωση στο φεγγάρι», λέει ο σύζυγός της, Mόρτον. Μαζί με την κόρη τους Μελίσα, υπέγραψαν για την πρώτη πτήση του Celestis στο βαθύ διάστημα, που ονομάστηκε Enterprise από το αστρόπλοιο του Star Trek.
Αυτή η πτήση πραγματοποιήθηκε φέτος στις 8 Ιανουαρίου με έναν πύραυλο της United Launch Alliance με το όνομα Vulcan Centaur, και περιελάμβανε στάχτη και DNA από περισσότερα από 200 άτομα, καθώς και επαληθευμένα δείγματα μαλλιών που περιείχαν DNA από τρεις προέδρους των ΗΠΑ—Ουάσιγκτον, Κένεντι και Αϊζενχάουερ—που δώρισε κάποιος ανώνυμος στο Celestis. Μετά την εκτόξευση, μέρος του πυραύλου με ένα κοντέινερ τοποθετημένο στο εσωτερικό —που έφερε μεμονωμένες κάψουλες με υπολείμματα και DNA—εκτινάχθηκε προς μια τροχιά γύρω από τον ήλιο. «Αυτό το ταξίδι εκπλήρωσε πραγματικά την επιθυμία της», λέει η κόρη της.
Η Mαρία Τσενγκ έστειλε επίσης μερικά από τα λείψανα του συζύγου της, του αστροναύτη του Apollo Philip Chapman, στο βαθύ διάστημα με την πτήση Celestis’s Enterprise. Έφυγε από τη ζωή το 2021. «Όταν πέθανε, κάποιοι από την οικογένεια ήθελαν μια παραδοσιακή κηδεία. Αλλά είπα, “Δεν είμαστε παραδοσιακοί άνθρωποι. Απλώς ήξερα ότι δεν μπορούσα να βάλω τον Φιλ στο έδαφος και να φύγω»
Για την καθηγήτρια επιστημών Bianca San Miguel, η πρόσφατη πτήση του Celestis στο φεγγάρι, η οποία ξεκίνησε επίσης με το Vulcan – κολλημένο σε ένα σεληνιακό σκάφος που κατασκευάστηκε από μια αμερικανική εταιρεία με το όνομα Astrobotic Technology – φαινόταν ο τέλειος τρόπος για να τιμήσει την κόρη της, Audrey Langford. «Με το πέρασμά της, ένιωθε σαν μια μεγάλη μαύρη τρύπα και αυτός ήταν ο τρόπος για να τη γεμίσει», λέει.
Υπάρχουν επί του παρόντος περιορισμένοι κανόνες στο διάστημα, που υπαγορεύονται κυρίως από τη Συνθήκη για το Διάστημα που συντάχθηκε το 1967, σύμφωνα με την Wendy Whitman Cobb, καθηγήτρια στρατηγικής και μελετών ασφάλειας στο Air University στην Πολεμική Αεροπορία Maxwell στην Αλαμπάμα. Εφόσον ένα έθνος ή μια εταιρεία δεν εκτοξεύει όπλα μαζικής καταστροφής ή δεν προσπαθεί να διεκδικήσει οτιδήποτε εκτός κόσμου, είναι γενικά ελεύθερα να κάνουν ό,τι θέλουν.
Την ίδια ώρα η μεγαλύτερη φυλή ιθαγενών Αμερικανών στις ΗΠΑ θεωρεί το φεγγάρι ιερό. Οι ηγέτες των φυλών, με επικεφαλής τον πρόεδρο του Έθνους Ναβάχο Μπου Νίγρεν, έγραψαν μια επιστολή του Δεκεμβρίου σε πολλούς παραλήπτες, συμπεριλαμβανομένου του διαχειριστή της NASA, Μπιλ Νέλσον. Αντιτάσσονταν στη συμπερίληψη ανθρώπινων λειψάνων στο σκάφος της Astrobotic, ζητώντας μια καθυστέρηση εκτόξευσης έως ότου μπορέσουν να συμβουλευτούν τις φυλές.
Οι αξιωματούχοι της NASA υπογράμμισαν ότι η υπηρεσία δεν είχε καμία επίβλεψη σε άλλα ωφέλιμα φορτία κατά την εκτόξευση, μέρος ενός προγράμματος στο οποίο ιδιωτικές αμερικανικές εταιρείες σχεδιάζουν και λειτουργούν σεληνιακά σκάφη, μέσω συμβάσεων πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.
Από την πλευρά της Celestis, ο Τσέιφερ λέει ότι κάθε επιχείρηση είναι συμβατή με τους διεθνείς κανονισμούς «Δεν υποβάλλουμε τις διαστημικές μας αποστολές σε θρησκευτικές δοκιμασίες», λέει. Σύμφωνα με τον πρόεδρό της, η Celestis σημείωσε μέση ανάπτυξη 63% σε ετήσια βάση μεταξύ 2019 και 2023. Πολλά σημάδια υποδηλώνουν ότι η εταιρεία θα μπορούσε να συνεχίσει να αναπτύσσεται=
Κοινοποιήστε: