Ακόμη και ο πιο φανατικός «Νεοφιλελεύθερος Ταλιμπάν» -ΝΕΟΤΑΛ, όπως τους αποκαλώ, από τα αρχικά τους- , παραδέχεται, σε κρίση ειλικρίνειας βέβαια, ότι δεν υπάρχει «Ελεύθερη Αγορά», και πως στην ουσία πρόκειται για έναν καλοστημένο μύθο που διευκολύνει απλώς στην αναδιανομή του πλούτου από τους πολλούς προς τους ολίγους κι από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε μια Ολιγαρχία κι ελίτ ολιγοπωλίων, που όχι μόνον δεν «ανταγωνίζονται υγιώς» μεταξύ τους, αλλά αντίθετα συνεργάζονται άψογα, συχνά μάλιστα κάνουν συγχωνεύσεις κι «επιχειρηματικούς γάμους» για να πολλαπλασιάσουν την ισχύ τους. Ρουθούνι δεν ανοίγει στη συνομοταξία τους, ενώ όλοι εμείς οι υπόλοιποι, το 99% του πληθυσμού, αλληλοφαγωνόμαστε για τα αποφάγια τους. Είμαστε κατακερματισμένοι σε έθνη, θρησκείες, ποδοσφαιρικές ομάδες, επαγγελματικές τάξεις, πολιτικά κόμματα, επαγγελματίες εναντίον ανέργων, ιδιωτικοί υπάλληλοι εναντίον δημοσίων, ιδιοκτήτες εναντίον ενοικιαστών κ.ο.κ. και πολεμάμε συνεχώς και για το παραμικρό μεταξύ μας για ψίχουλα, ενώ την ίδια στιγμή Εκείνοι σχεδιάζουν τη διαιώνιση της κυριαρχίας τους πάνω μας…
Στην ουσία την παγκόσμια «ιδιωτική» οικονομία την ελέγχουν δέκα κολοσσιαίοι πολυεθνικοί όμιλοι, που αποφασίζουν το τι θα τρώμε, τι θα καταναλώνουμε και πόσο θα κοστίζει. Πρόκειται για τις γιγαντιαίες πολυεθνικές, τροφίμων και ποτών, Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Associated British Foods και Mondelez, με «στρατιές» εργαζομένων/σκλάβων αλλά και ελάχιστων υψηλά αμοιβόμενων και δισεκατομμύρια ετήσιων κερδών, αλλά με μερικές δεκάδες «βασικών μετόχων», που δεν είναι παρά μια διεφθαρμένη κλίκα ανήθικων τουρμποκαπιταλιστών, που έχουν θυσιάσει προς πολλού τα όποια ψήγματα ανθρωπιάς διέθεταν για να εξασφαλίσουν τα ματωμένα κέρδη τους. Γι’ αυτό και ανέκαθεν υποστήριζα πως στις πολύκλαυστες φιλελεύθερες δημοκρατίες μας ο πολίτης/καταναλωτής τη μόνη «ελευθερία επιλογής» που έχει είναι εκείνη της επιλογής του γαρνιρίσματος: το κυρίως πιάτο που θα φάει το διαλέγει πάντα η Ελίτ, όπως είναι αυτοί, μεταξύ άλλων, οι δέκα όμιλοι Επικυρίαρχοι της παγκόσμιας οικονομίας, η οικονομική ισχύς των οποίων ξεπερνά κατά πολύ εκείνη ολόκληρων κρατών…
Γιώργος Στάμκος (stamkos@post.com)
Mπροστά από το ράφι του Super Market αναρωτιέστε ποιο προϊόν να επιλέξετε. Η ποικιλία μοιάζει μεγάλη, όπως και ο ανταγωνισμός… Όμως με μια πιο προσεκτική ματιά ο καθένας μπορεί να συνειδητοποιήσει πως μόλις 10 εταιρείες ελέγχουν σχεδόν όλα τα μεγάλα διατροφικά εμπορικά σήματα του πλανήτη.
Πρόκειται για τις γιγαντιαίες πολυεθνικές, τροφίμων και ποτών, Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Associated British Foods και Mondelez, με «στρατιές» εργαζομένων και δισεκατομμύρια ετήσιων κερδών.
Σε μια προσπάθεια να πιέσει αυτές τις εταιρείες να προχωρήσουν σε θετικές αλλαγές και για συνειδητοποιήσουν οι καταναλωτές ποιος ελέγχει τις μάρκες που αγοράζουν, η Oxfam δημιούργησε ένα infographic που δείχνει πόσο πραγματικά διασυνδεδεμένα είναι αυτά τα εμπορικά σήματα.
Kellogg’s
Κέρδη 2016: $13 δισεκατομμύρια.
Εκτός της Forget Froot Loops και της Frosted Flakes, η Kellogg’s κατέχει επίσης και άλλα εμπορικά σήματα συμπεριλαμβανομένων των Eggo, Pringles και Cheez-It.
Associated British Foods
Κέρδη 2016: $16.8 δισεκατομμύρια.
Αυτή η βρετανική εταιρεία κατέχει μάρκες όπως η Dorset Cereals, Twinings tea και Primark.
General Mills
Κέρδη 2016: $16.6 δισεκατομμύρια.
Η εταιρεία κατέχει μάρκες όπως οι Cheerios και Chex, καθώς επίσης τις Yoplait, Hamburger Helper, Haagen-Dazs και Betty Crocker.
Danone
Κέρδη 2016: $23.7 δισεκατομμύρια.
Γνωστή για τα γιαούρτια Activa, Yocrunch και Oikos, η Danone πουλάει επίσης συμπληρώματα διατροφής και εμφιαλωμένο νερό.
Mondelez
Κέρδη 2016: $25.9 δισεκατομμύρια.
Κατέχει γνωστές μάρκες όπως τα μπισκότα Oreo, την τσίκλα Trident και Sour Patch Kids.
Mars
Κέρδη 2016: $35 δισεκατομμύρια.
Η εταιρεία είναι γνωστή για την σοκολάτα της και για τα M&M, αλλά κατέχει επίσης την μάρκα ρυζιού Uncle Ben’s, την Starburst και την τσίκλα Orbit.
Coca-Cola
Κέρδη 2016: $41.9 δισεκατομμύρια.
Η εταιρεία έχει στην ιδιοκτησία της, εκτός των άλλων, μάρκες όπως οι Dasani, Fuze και Honest Tea.
Unilever
Κέρδη 2016: $48.3 δισεκατομμύρια.
Η εταιρεία προωθεί προϊόντα όπως το Axe, το τσάι Lipton, το παγωτό Magnum και την μαγιονέζα Hellmann’s.
PepsiCo
Κέρδη 2016: $62.8 δισεκατομμύρια.
Η εταιρεία διαθέτει μάρκες όπως τα Quaker Oatmeal, τα Cheetos και την Tropicana.
Nestlé
Κέρδη 2016: $90.2 δισεκατομμύρια.
Στις μάρκες ιδιοκτησίας της περιλαμβάνονται οι παιδικές τροφές Gerber, το νερό Perrier, DiGiorno και Hot Pockets, καθώς επίσης η Butterfinger και η KitKat.
Αναλυτικά ο χάρτης
ΠΗΓΗΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΕΠΙΚΥΡΙΑΡΧΟΙ: Oι 10 Πολυεθνικές που Ελέγχουν ό,τι Αγοράζουμε και Τρώμε!
Κοινοποιήστε: