Προέβλεψε από το 2002 ότι το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ταυτισμένο με τα ηλεκτρικά μοτέρ. Εξειδικεύτηκε και ανταμείφθηκε με τη θέση του επικεφαλής σχεδιαστή ηλεκτροκινητήρων στην Tesla. Ο Κωνσταντίνος Λάσκαρης μιλά αποκλειστικά στο Newsauto.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΜΠΙΤΣΙΚΩΚΟ
Κάθε καλοκαίρι λίγες εβδομάδες διακοπών ανάμεσα στην Κάρυστο και τη Τζια. Τον υπόλοιπο χρόνο βρίσκεται στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια, την έδρα της Tesla Motors, όπου διαπρέπει σχεδιάζοντας τους διάσημους ηλεκτροκινητήρες που χαρίζουν σε οικογενειακά αυτοκίνητα, όπως το Model S, επιτάχυνση καλύτερη και από αυτήν ενός supercar. Ο Κωνσταντίνος Λάσκαρης μας μιλά για τη διαδρομή από το Πολυτεχνείο στη Σίλικον Βάλεϊ και από τους αγώνες εξοικονόμησης ενέργειας στις καυτές επιδόσεις.
Από μικρός ο Κωνσταντίνος είχε μεγάλο πάθος για το αυτοκίνητο. «Δέχτηκα τεράστια επιρροή από τον πατέρα μου που ήταν μηχανολόγος-ηλεκτρολόγος», εξηγεί. «Μου έδωσε το κίνητρο να ασχοληθώ με το αυτοκίνητο και την τεχνολογία γενικότερα. Στο Πολυτεχνείο σπούδασα ηλεκτρολόγος-μηχανικός και μηχανικός υπολογιστών. Εκεί απέκτησα γερές γνώσεις πάνω στους υπολογιστές, ενώ η διπλωματική μου ήταν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στα μοτέρ επαγωγής. Αυτά δηλαδή που χρησιμοποιεί η Tesla σήμερα, την πατέντα του Nikola Tesla».
Για ποιο λόγο η Tesla χρησιμοποιεί κινητήρες επαγωγής; Είναι καθαρά για λόγους παράδοσης; «Ο κινητήρας επαγωγής έχει ορισμένα σημαντικά πλεονεκτήματα», απαντά ο Κωνσταντίνος. «Ένα από αυτά είναι ότι πετυχαίνεις τέλεια ρύθμιση της μαγνητικής ροής του κινητήρα, σε αντίθεση με τα μοτέρ μόνιμου μαγνήτη. Δεν περιστρέφεις δηλαδή μέσα στο μοτέρ περισσότερη μαγνητική ροή από αυτή που χρειάζεσαι για να βγάλεις την εκάστοτε ροπή».
Ο Κωνσταντίνος Λάσκαρης, 38 ετών σήμερα, είχε προβλέψει από το 2002, χωρίς την παρότρυνση κάποιου καθηγητή, ότι το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό. Το διδακτορικό του είχε αυτό ακριβώς το αντικείμενο. «Αυτό ήταν το ανταγωνιστικό μου πλεονέκτημα, ότι δούλευα σε κάτι που δεν ήταν τότε αυτονόητο για τον πολύ κόσμο. Έβλεπα ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είχαν κάποια όρια στην εξέλιξή τους. Αντίθετα, η ικανότητα παραγωγής ροπής από το μηδέν και η μεγάλη πυκνότητα ισχύος ενός ηλεκτρικού μοτέρ δεν είναι κάτι το αμελητέο. Ειδικά στα αυτοκίνητα επιδόσεων. Είναι κάτι που δεν μπορούν να συναγωνιστούν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Είναι πλέον σαν τις ατμομηχανές! Πέρα από τα Tesla που οδηγώ για προφανείς λόγους, έχω μία δική μου Porsche Carrera, η οποία είναι “τάφος” συγκριτικά με ένα Model S! Είναι τεράστια η διαφορά στην επιτάχυνση. Απλά ορισμένες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάποια τεχνολογικά πλεονεκτήματα έναντι ανταγωνιστών τους στον τομέα των κινητήρων εσωτερικής καύσης, τα οποία δεν θέλουν να τα ακυρώσουν και να γίνει άμεσα η μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης».
Η απάντησή του σε όσους λένε ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι σπορ, είναι «ξερή» όπως λέει και ο ίδιος. «Το κιβώτιο και ο συμπλέκτης έρχονται για να αντιμετωπίσουν ένα “κουσούρι” του θερμικού κινητήρα: το ότι δεν μπορεί να πάει άμεσα στις 8.000 rpm και να παραγάγει ροπή από το μηδέν. Όταν οδηγήσεις ένα Tesla το αντιλαμβάνεσαι αμέσως. Αν έχεις πάντα διαθέσιμη τη ροπή που ζητάς, για ποιο λόγο να κατεβάσεις σχέση στο κιβώτιο;».
Το 2011 βρέθηκε στη Σίλικον Βάλεϊ της Καλιφόρνια για να δώσει συνεντεύξεις. «Στην Tesla μου είπαν: “Σε θέλουμε, γύρνα στην Ελλάδα να βγάλεις τη βίζα και έλα να δουλέψεις σε εμάς”. Μετά από τρεις μήνες έπιασα δουλειά. Εκεί αναζητούν ανθρώπους που να μπορούν να συνεννοηθούν τεχνικά και να συμβαδίζουν με το επίπεδο της εταιρείας. Η ευθύνη μου είναι να προτείνω και να τεκμηριώνω κατάλληλα, μέσω μοντέλων, τον σχεδιασμό των κινητήρων. Σαν μια πυξίδα που δείχνει συνεχώς προς τα πού πρέπει να πάμε σε αυτόν τον τομέα».
Ο Κωνσταντίνος ξεκίνησε την καριέρα του στην Tesla ως επικεφαλής σχεδιαστής κινητήρα, θέση την οποία κατέχει ως σήμερα. «Το πρώτο project που μου ανατέθηκε ήταν να σχεδιάσω την τετρακίνητη έκδοση του Model S, δηλαδή με δύο ηλεκτρικά μοτέρ, ένα σε κάθε άξονα. Σχεδίασα και βελτιστοποίησα τη γεωμετρία για το δικινητήριο σύστημα, το οποίο βγήκε στην παραγωγή το 2014. Χρησιμοποιώντας την τεχνική της βελτιστοποίησης και επιλέγοντας νέες μεθόδους σχεδιασμού ξεπεράσαμε σε αυτονομία το πισωκίνητο μοντέλο, με την ίδια μπαταρία! Αυτό ήταν ένα από τα πρώτα επιτεύγματα όταν μπήκα ενεργά στο σχεδιασμό. Το άλλο κομμάτι που εξέλιξα ήταν το λογισμικό με το οποίο σχεδιάζουμε τους κινητήρες, το οποίο υπογράφουμε εγώ και η ομάδα μου. Είναι απίστευτα ευέλικτο και επεκτάσιμο, το εξελίσσουμε συνεχώς ώστε να βελτιώνουμε την ακρίβεια με την οποία αναπαριστούμε κινητήρες».
Πώς επιλέγεται όμως ο ιδανικός ηλεκτροκινητήρας, αυτός που ισορροπεί ανάμεσα σε επιδόσεις και εξοικονόμηση ενέργειας; «Αν σχεδίαζα ένα ηλεκτρικό μοτέρ με την απόλυτη πυκνότητα ισχύος μπορεί να δημιουργούσα κάτι αρκετά πιο δυνατό από τον τωρινό. Όμως υπάρχουν περιορισμοί. Αν δηλαδή χρειαζόταν να τοποθετήσω διπλάσια μπαταρία, λόγω χαμηλής απόδοσης, απλά δεν θα μου έκανε. Ένα ερώτημα για να αποφασίσουμε θα ήταν: “Πόσο είμαστε διατεθειμένοι να θυσιάσουμε σε χρόνο 0-100 km/h προκειμένου να έχουμε μεγαλύτερη αυτονομία;” Πρόκειται για ζήτημα πολυκριτηριακής βελτιστοποίησης».
Η ομάδα του περιλαμβάνει και τρεις Έλληνες. «Τους είχα μαζί μου από την ομάδα του “Προμηθέα”, στο Πολυτεχνείο, όπου συμμετείχαμε σε αγώνες εξοικονόμησης ενέργειας, το Shell Eco Marathon. Από την Tesla με παρότρυναν να φέρω άτομα που εμπιστευόμουν από την Ελλάδα και μπορούσα να συστήσω ως δυνατούς μηχανικούς. Τους Αμερικανούς δεν τους ενδιαφέρει καθόλου τι γλώσσα μιλάς εφόσον είσαι επαγγελματίας σε αυτό που κάνεις και συμπεριφέρεσαι με σεμνότητα. Και ελληνικά μας αφήνουν να μιλάμε στην ομάδα. Δεν θέλουν όμως να πας εκεί για να ξεχωρίσεις ως Έλληνας, αλλά ως επιστήμονας. Είμαι πολύ υπερήφανος για την ομάδα μου. Είναι όλοι διαλεγμένοι ένας προς έναν και υπάρχει αμοιβαία εκτίμηση. Είναι απαιτητική αποστολή να τους έχεις όλους ενθουσιασμένους με αυτό που κάνουν».
Ο ιδρυτής της Tesla, Elon Musk, είναι διάσημος επιχειρηματίας και εφευρέτης που ασχολείται και με την προσπάθεια μετοίκησης των ανθρώπων σε άλλους πλανήτες. «Ο Musk παρεμβαίνει στις συζητήσεις και θέλει να γνωρίζει σε θεμελιώδες επίπεδο γιατί κάνουμε κάποια πράγματα με το συγκεκριμένο τρόπο. Δεν είναι ένας ακόμη διευθύνων σύμβουλος μίας εταιρείας. Παίζει την τεχνολογία στα δάκτυλα. Το όραμα το δικό του και της Tesla είναι να επιταχύνουμε τις διαδικασίες μετάβασης σε μετακίνηση από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας».
Η έναρξη παραγγελιών του νέου Model 3, μικρότερου και αρκετά φθηνότερου από το Model S, προκάλεσε φρενίτιδα στις ΗΠΑ και στον υπόλοιπο κόσμο. Μέσα σε μία εβδομάδα οι παραγγελίες έφθασαν τις 325.000, για ένα αυτοκίνητο του οποίου οι παραδόσεις θα αρχίσουν στα τέλη του 2017! «Ο λόγος της επικείμενης εμπορικής επιτυχίας του Model 3 είναι ότι μπορεί κάποιος να αγοράσει “Tesla DNA” με μόλις 35.000 δολάρια. Όποιος οδηγήσει ένα Tesla αντιλαμβάνεται αμέσως ότι πρόκειται για κάτι πολύ διαφορετικό: αθόρυβη λειτουργία, εκπληκτικές επιδόσεις. Ο νέος ηλεκτροκινητήρας του Model 3 είναι φανταστικός, διότι ενσωματώνει πολλή τεχνολογική ωριμότητα».
Πώς είναι η ζωή στη δυτική ακτή των ΗΠΑ; «Επαγγελματικά είναι ιδανικό το περιβάλλον. Το ότι πήγα στη Σίλικον Βάλεϊ δεν έχει να κάνει με την ελληνική κρίση. Δεν πηγαίνουν εκεί άνθρωποι πικραμένοι. Εκεί θα ζοριστείς, θα θυσιάσεις πράγματα, αλλά στη συνέχεια θα ανταμειφθείς. Μαθαίνεις να επιβιώνεις στον ανταγωνισμό. Επισκέπτομαι την Ελλάδα συνήθως δύο φορές το χρόνο. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι κάτι το εφαρμόσιμο στην Ελλάδα, θα μπορούσαμε να έχουμε στη χώρα μας κέντρα έρευνας και ανάπτυξης κάποιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Υπάρχουν ελληνικά μυαλά που φεύγουν στο εξωτερικό και θα μπορούσαν να εργάζονται εδώ. Έτσι θα έχεις στην Ελλάδα εργαζόμενους με αξιοπρεπή εισοδήματα που θα βοηθήσουν την οικονομία, αλλά και κόσμο με όραμα και δυνατότητες ώστε να αλλάξει τα πράγματα».
Κοινοποιήστε: