του Valerio Fabbri
Τουλάχιστον τέσσερις κινεζικές φρεγάτες, F-22P που τέθηκε σε λειτουργία τον Ιούλιο του 2009, δίνουν εφιάλτες σε αξιωματικούς και άνδρες του Πακιστανικού Ναυτικού που επιφορτίζονται να τους κρατήσουν στην επιφάνεια στα ταραγμένα νερά της Αραβικής Θάλασσας και του Ινδικού Ωκεανού. Τρεις από αυτές τις φρεγάτες αγοράστηκαν από την China Shipbuilding Trading Company, ενώ μία κατασκευάστηκε στο Karachi Shipyard and Engineering Works με βάση τη μεταφορά τεχνολογίας από την κινεζική εταιρεία.
Οι φρεγάτες είναι δύο από τα πιο κοινά πολεμικά πλοία του στόλου ενός ναυτικού, το άλλο είναι αντιτορπιλικά. Και τα δύο αναπτύσσονται για γρήγορους ελιγμούς και χρησιμοποιούνται από τα ναυτικά για τη συνοδεία και την προστασία μεγαλύτερων σκαφών από αεροπορικές, επιφανειακές και υποβρύχιες απειλές. Είναι εξοπλισμένα με τα πιο σύγχρονα όπλα και αμυντικά συστήματα, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για τους κύριους ρόλους τους στη συνοδεία και την προστασία μεγάλων σκαφών. Ορισμένα ναυτικά χρησιμοποιούν φρεγάτες σε ανθυποβρυχιακή λειτουργία καθώς και για αεράμυνα μικρής εμβέλειας.
Το 2005, το Πακιστάν είχε υπογράψει συμφωνία 750 εκατομμυρίων δολαρίων με την Κίνα για το σχεδιασμό και την κατασκευή φρεγατών πολλαπλών αποστολών F-22P ή Zulfiquar κλάσης 2.500t συμβατικής ισχύος, οι οποίες παραδόθηκαν μεταξύ Σεπτεμβρίου 2009 και Απριλίου 2013. Το Πακιστανικό Ναυτικό είχε ορίσει τα εξής στόχοι αποστολής για αυτές τις φρεγάτες: αεράμυνα δύναμης που επιχειρεί στη θάλασσα ή σε νηοπομπή· απαγόρευση εχθρικών μαχητών επιφάνειας· εμπορικές επιδρομές, περιπολίες, προστασία της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ)· και την ανάληψη επιχειρήσεων με ελικόπτερο. Αυτό σημαίνει ότι οι φρεγάτες είναι εξοπλισμένες για να λειτουργούν σε περιβάλλοντα πολλαπλών απειλών και είναι εξοπλισμένες με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, εδάφους-εδάφους και αέρος-αέρος.
Μετά την έναρξη λειτουργίας των φρεγατών, το Πακιστανικό Ναυτικό ανακάλυψε ότι η εποχούμενη συσκευή απεικόνισης του πυραυλικού συστήματος FM90 (N) ήταν ελαττωματική λόγω ελαττωματικής ένδειξης στην οθόνη. Το σύστημα δεν μπόρεσε να κλειδώσει στον στόχο, κάτι που, κατά κάποιο τρόπο, κατέστησε τους πυραύλους αναποτελεσματικούς, καταστρέφοντας έτσι έναν από τους κρίσιμους στόχους της αποστολής. Όπως αποδείχθηκε, τα πλοία αυτά διαπιστώθηκε ότι είναι εξοπλισμένα με ελαττωματικό σύστημα αισθητήρα υπερύθρων (IR17) και ραντάρ SR 60, δύο από τους σημαντικότερους αισθητήρες επί του σκάφους, που χρησιμοποιούνται για έρευνα αέρα και επιφάνειας. Αυτά τα ραντάρ αναζήτησης και παρακολούθησης βρέθηκαν να παρουσιάζουν σφάλματα κατά τη διάρκεια εκπομπών υψηλής ισχύος, υποβαθμίζοντας ουσιαστικά τη λειτουργική του χρησιμότητα. Οι αισθητήρες IR 17 σε όλα τα πλοία βρέθηκαν ελαττωματικοί και έπρεπε να απορριφθούν, ενώ η αντικατάσταση δεν είχε τοποθετηθεί ακόμη.
Ένα άλλο σύνολο κοινών βλαβών στις φρεγάτες που κατασκευάστηκαν από την Κίνα βρέθηκαν στους κύριους κινητήρες του. Αυτές οι φρεγάτες τροφοδοτούνται από τέσσερις κινητήρες ντίζελ. Ένα κρίσιμο ελάττωμα του κινητήρα ήταν οι χαμηλές στροφές του κινητήρα που προκαλούνται από τις υψηλές θερμοκρασίες εξάτμισης του υπερσυμπιεστή, ειδικά στους κινητήρες 3 και 4, σε όλες τις φρεγάτες. Παρατηρήθηκε υψηλός βαθμός υποβάθμισης στον στροφαλοθάλαμο και την επένδυση του κινητήρα που υπονόμευσε τη χημεία του ψυκτικού στα πλοία. Η υποβάθμιση του λιπαντικού και η φθορά των απομονωτών κραδασμών ήταν μερικά άλλα σφάλματα στους κινητήρες.
Υπήρχαν και άλλες συγκεκριμένες ελλείψεις σε διαφορετικά πλοία. Το PNS Aslat, για παράδειγμα, παρουσίασε κακή απόδοση ραντάρ. Το σύστημα Sonar ASO-94 στο Aslat ήταν ασταθές στην απόδοσή του και κατά την επιθεώρηση διαπιστώθηκε ότι προκλήθηκε από ελαττωματικές μονάδες υπολογιστών. Ομοίως, το ραντάρ αναζήτησης SR-47 BG της Aslat ήταν χαμηλότερο σε απόδοση και πραγματοποιήθηκαν επισκευές με κανιβαλισμένα εξαρτήματα από άλλα πλοία F22P. Το ASO-94 Sonar στο PNS Zulfiqar φέρεται να συλλέγει ψευδείς επαφές, που προκαλούνται από τα υψηλά επίπεδα θορύβου που εκπέμπονται από το πλοίο. Η φρεγάτα ανέπτυξε ένα σοβαρό εμπόδιο κατά τη διάρκεια επιχειρησιακής ανάπτυξης στον Κόλπο του Άντεν. Η λαστιχένια λεπίδα της θυρίδας της φρεγάτας αποσπάστηκε με αποτέλεσμα να γειωθεί για κάποιο χρονικό διάστημα. Ο Αντιαρχηγός του Ναυτικού Επιτελείου του Πακιστανικού Ναυτικού εξέφρασε μεγάλη ανησυχία για το θέμα στον επικεφαλής της ναυτιλιακής εταιρείας και ζήτησε να αποζημιωθεί για την απώλεια επιχειρησιακού χρόνου.
Ένα εξίσου σοβαρό έλλειμμα που παρατηρήθηκε στο PNS Zulfiqar, την πρώτη κινεζική φρεγάτα που τέθηκε σε λειτουργία, ήταν το μονόκαννο πυροβόλο 76 χιλιοστών NG 16 που τοποθετήθηκε σε αυτήν. Το όπλο, εξοπλισμένο για να εμπλέκει άλλα πλοία και αεροσκάφη και να αμύνεται από πυραύλους κατά πλοίων, ανέπτυξε πολυάριθμα ελαττώματα στα μηχανικά και ηλεκτρικά μέρη, περιορίζοντας σοβαρά τη χρησιμότητά του. Το PNS Saif λειτουργεί με προβληματικό γυροσκοπικό σταθεροποιητή HP5 από την έναρξη λειτουργίας του. Ένας γυροσκοπικός σταθεροποιητής πτερυγίων, που βρίσκεται και στις δύο πλευρές του κύτους ενός πλοίου, εμποδίζει την υπερβολική κύλιση ενός πλοίου, προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Η κινεζική εταιρεία παραδέχτηκε ότι η βλάβη προκλήθηκε από ελαττωματικούς κινητήρες Gimball Assembly.
Ελαττωματικά κρίσιμα εξαρτήματα και κακή εξυπηρέτηση από Κινέζους κατασκευαστές ανάγκασαν το Πακιστανικό Ναυτικό να χειριστεί αυτές τις τέσσερις φρεγάτες με υποβαθμισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες, θέτοντας σε κίνδυνο ορισμένους από τους βασικούς στόχους της αποστολής με τους οποίους αυτά τα πλοία αγοράστηκαν σε υψηλή τιμή.
Πηγή: geopolitica.info
Ακολουθήστε το Sahiel.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Το Διαβάσαμε Οι κινεζικές φρεγάτες προκαλούν νευρικότητα στο Πακιστανικό Ναυτικό
Κοινοποιήστε: