Για πρώτη φορά στην ιστορία, περισσότεροι άνθρωποι ζουν σε πόλεις από ό, τι σε αγροτικές περιοχές. Έρευνες αναφέρουν πως έως το 2050 σχεδόν τα δύο τρίτα (9,7 δις του πληθυσμού), οι άνθρωποι θα ζουν στα αστικά κέντρα. Τι σημαίνει αυτό για το αυτοκίνητο;
Του ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΙΡΟΓΙΑΝΝΗ (gt@newsauto.gr)
Η συνύπαρξη με το αυτοκίνητο δεν έχει νόημα, όταν ζεις δύο ώρες την ημέρα μποτιλιαρισμένος και άλλες δύο ψάχνεις θέση για παρκάρισμα. Σιγά-σιγά, ο αριθμός των πόλεων που είναι διατεθειμένες να απαλλαγούν από τα αυτοκίνητα μεγαλώνει.
Με καλύτερο σχεδιασμό πολεοδομικά αλλά και στις γραμμές των Μέσων Μεταφοράς, νέες τεχνολογίες και διαρκώς επεκτεινόμενους ποδηλατοδρόμους, οι παρακάτω επτά πόλεις προχωρούν σε ένα μέλλον με λιγότερο αυτοκίνητο.
ΜΑΔΡΙΤΗ: Ήδη απαγορεύονται οι τροχοί σε πολλούς από τους δρόμους της, όμως σύντομα θα απαγορεύσει περαιτέρω τα αυτοκίνητα αφού η ζώνη χωρίς αμάξια επεκτείνεται ακόμα περισσότερο και σύμφωνα με τα σχέδια η Μαδρίτη θα πεζοδρομηθεί πλήρως μέσα στην επόμενη 5ετία.
ΠΑΡΙΣΙ: Ο αριθμός των οδηγών στην πόλη του Παρισιού είναι ήδη περιορισμένος και όλο και μειώνεται. Το 2001, το 40% των Παριζιάνων δεν είχε αυτοκίνητο. Σήμερα το ποσοστό έχει φτάσει το 60%. Μέχρι το 2020 ο δήμαρχος σκοπεύει να διπλασιάσει τον αριθμό των ποδηλατοδρόμων στην πόλη, να απαγορεύσει τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα και να περιορίσει ορισμένους δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας, ώστε να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά και άλλα οικολογικά οχήματα.
ΤΣΕΝΓΚΤΟΥ: Σε αυτή τη βιώσιμη πόλη-πρότυπο, οι δρόμοι έχουν σχεδιαστεί ώστε ο καθένας να μπορεί να φτάσει σε οποιαδήποτε περιοχή με τα πόδια, μέσα σε 15 μόνο λεπτά. Τα αυτοκίνητα δεν απαγορεύονται εντελώς, όμως μόνο το μισό των δρόμων είναι διαθέσιμο για την κυκλοφορία τους.
ΑΜΒΟΥΡΓΟ: Αν και το Αμβούργο δεν έχει προγραμματίσει να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης, εδώ είναι πιο εύκολη η ζωή αν δεν οδηγεί κανείς. Το νέο «πράσινο δίκτυο» που θα ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα 15 με 20 χρόνια, θα συνδέσει όλα τα πάρκα και θα καταστήσει εφικτό το να πηγαίνουν οι κάτοικοι οπουδήποτε είτε με ποδήλατο, είτε με τα πόδια.
ΕΛΣΙΝΚΙ: Η φινλανδική πόλη αναμένει μια πλημμύρα νέων κατοίκων κατά τις επόμενες δεκαετίες, κι έχει στόχο να μειώνει τα αυτοκίνητα όσο αυξάνονται οι άνθρωποι. Το σχέδιο θέλει τα προάστια να συνδέονται εύκολα με το κέντρο της πόλης μέσω γρήγορης δημόσιας μεταφοράς, ενώ για την κυκλοφορία στους δρόμους, μια νέα εφαρμογή που δοκιμάζεται τώρα επιτρέπει στους πολίτες να μοιράζονται αυτοκίνητο, ποδήλατο ή ταξί, ακόμα και να βρίσκουν τις πλησιέστερες στάσεις ΜΜΜ στην τοποθεσία τους. Σε μία δεκαετία, η πόλη ελπίζει ότι η χρήση του αυτοκινήτου σε αυτή θα καταστεί εντελώς ανώφελη.
ΜΙΛΑΝΟ: Η νεφώδης ιταλική πόλη βρήκε έναν νέο τρόπο να μειώσει τα αυτοκίνητα: δίνει σε όσους πολίτες αφήσουν το αμάξι τους στο σπίτι, μια δωρεάν κάρτα για τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Για να μη γίνονται ζαβολιές, ένα διαδικτυακό σύστημα παρακολουθεί την τοποθεσία του αυτοκινήτου.
ΚΟΠΕΓΧΑΓΗ: Η πόλη της Ευρώπης που έχει τους λιγότερους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Η Κοπεγχάγη ξεκίνησε να πεζοδρομεί το κέντρο της στη δεκαετία του 1960 και οι ζώνες χωρίς αυτοκίνητο εξαπλώθηκαν κατά τις επόμενες δεκαετίες. Η πόλη διαθέτει πάνω από 200 μίλια ποδηλατοδρόμων, ενώ νέοι ποδηλατόδρομοι που θα ενώσουν το κέντρο με τα προάστια βρίσκονται υπό κατασκευή.
Μάλιστα, εμείς οι φανατικοί των τροχών προφανώς θα πρέπει να αναζητήσουμε στέγη στη… Σελήνη!
Κοινοποιήστε: