Έχετε βρεθεί φαντάζομαι απότομα σε σκοτάδι. Θέλουν λίγη ώρα τα μάτια να συνηθίσουν στην έλλειψη φωτός, αλλά είναι εντυπωσιακή η ικανότητα προσαρμογής τους και πόσα τελικά βλέπεις. Είναι πολύ κουραστική για το ανθρώπινο μάτι η εναλλαγή «φως – σκοτάδι».
ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ
Έχετε παρατηρήσει ίσως ότι σβήνουν το φωτισμό καμπίνας στο αεροπλάνο πριν την προσγείωση τη νύχτα. Αυτό γίνεται για λόγους ασφαλείας αν χρειαστεί εκκένωση να έχουν συνηθίσει τα μάτια των επιβατών στο σκοτάδι. Για τους ίδιους λόγους είναι κομβικής σημασίας για την οδική ασφάλεια η μείωση της έντασης του φωτισμού της καμπίνας επιβατών το βράδυ όταν ταξιδεύετε. Έξω ο δρόμος είναι σκοτεινός ειδικά στο πλάι ή στις στροφές. Το μάτι του οδηγού δίνει αγώνα για να επικεντρώσει στην πορεία και το περιφερειακό φως στην καμπίνα επιβατών αποτελεί απόσπαση. Τα τελευταία χρόνια τα συστήματα multimedia των αυτοκινήτων έχουν προσθέσει φωτεινότητα στο εσωτερικό με αποτέλεσμα η αντίθεση με το σκοτάδι έξω, να κουράζει γρήγορα τον οδηγό μειώνοντας την ακτίνα όρασής του αλλά και την αντίληψή του περιφερειακά. Επιπλέον αρκετά από τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν φωτισμό άνεσης (σ.σ: κρυφό φωτισμό) αλλά και μεγάλη κεντρική οθόνη οργάνων. Όλα αυτά προσθέτουν φως στην καμπίνα, χαρακτηριστική είναι η φωτογραφία που συνοδεύει το άρθρο.
Οδηγούμε βράδυ στον επαρχιακό δρόμο από το Λεβίδι ως την Νεστάνη και στη συνέχεια στον αυτοκινητόδρομο από την Αθηνών – Τριπόλεως με κατεύθυνση προς Αθήνα. Μεγάλο μέρος του δρόμου είναι σκοτεινό, όμως για πολλά χιλιόμετρα ο αυτοκινητόδρομος είναι φωτισμένος. Αυτές οι εναλλαγές επιβαρύνουν την όραση του οδηγού. Κινηθήκαμε με το ολοκαίνουργιο Peugeot 3008 που φορούσε τον πετρελαιοκινητήρα 1.6lt/120PS. Το μεσαίο πολυμορφικό της Peugeot εκτός άλλων ξεχωρίζει και για τη σχεδίαση i cockpit. Πρόκειται για μια οδηγοκεντρική σχεδίαση που βοηθά τον οδηγό να μην αποσπά το βλέμμα του από το δρόμο.
Όπως μπορείτε να δείτε η ένταση του φωτισμού είναι μεγάλη. Στον αυτοκινητόδρομο είναι κομβικής σημασίας για την ασφάλειά σας να χαμηλώσει στο ελάχιστο δυνατό. Αλλιώς το μάτι εξαντλείται γρήγορα μη μπορώντας να εστιάσει λόγω διαφορετικής φωτεινότητας. Η οθόνη multimedia σβήνει εντελώς, όπως και ο περιφερειακός φωτισμός ενώ στη κεντρική χαμηλώνει η ένταση. Είναι κομβικό να λαμβάνει ο οδηγός πληροφορίες όπως η ταχύτητα, ο δείκτης καυσίμου ή κάποια ειδοποίηση για έκτακτη ανάγκη, γι’ αυτό και οι σχετικοί κόκκινοι δείκτες εφόσον ενεργοποιηθούν έχουν υψηλή ένταση.
Έρευνες έχουν δείξει πως μετά από ώρα οδήγησης σε σκοτεινό δρόμο με έντονο φωτισμό καμπίνας ο οδηγός βλέπει στη μισή σχεδόν απόσταση απ’ αυτή που θα έβλεπε αν οδηγούσε χωρίς φώτα καμπίνας. Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα όταν βρέχει καθώς οι αντανακλάσεις των φώτων δημιουργούν επιπλέον «θόρυβο».
Πριν ξεκινήσετε λοιπόν για νυχτερινό ταξίδι φροντίστε οπωσδήποτε να μειώσετε στον ελάχιστο το φωτισμό της καμπίνας επιβατών. Είναι αδιανόητο επίσης να οδηγείτε και να κοιτάτε την οθόνη του κινητού, ανεξαρτήτως μέρας ή νύχτας, πόσο μάλλον όμως τη φωτισμένη οθόνη του κινητού νύχτα σε σκοτεινό δρόμο. Τολμάτε να κατεβείτε μια σκοτεινή σκάλα κοιτώντας την φωτεινή οθόνη του κινητού;
Κοινοποιήστε: