Χτες το απόγευμα στο Ηράκλειο της Κρήτης έγιναν πρωτόγνωρα και σημαντικά πράγματα για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας. Μαζεύτηκαν σε μια μεγάλη αίθουσα του ξενοδοχείου “Ατλαντίς” στο Ηράκλειο, φορείς απ’ όλη την Κρήτη και υπό τον πρόεδρο της ΝΔ Κυριάκο Μητσοτάκη έγινε 4ωρη συζήτηση για την οδική ασφάλεια.
ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ
Παρόντες ήταν όλοι, από τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης, Ειρηναίο, τον περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη, τον πρόεδρο του ΤΕΕ Γιώργο Στασινό, τον γενικό Αστυνομικό Διευθυντή Περιφέρειας Κρήτης Κωνσταντίνο Λαγουδάκη, τον Προέδρου Ιατρικού Συλλόγου Ηρακλείου Χ. Βαβουρανάκη, τον πύραρχο Εμ. Δαμουλάκη, τη διευθύντρια του ΕΚΑΒ Ηρακλείου, κα Ζεάκη, τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης Οδυσσέα Ζώρα, τον πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης, Βασίλη Διγαλάκη, εκπροσώπους φορέων, συναφών επαγγελματικών τάξεων, forum για την οδική ασφάλεια, ΜΚΟ αλλά και πάρα πολλοί άλλοι πολιτειακοί παράγοντες που δεν τοποθετήθηκαν, παρέστησαν όμως σ’ αυτή την εξαιρετικά εποικοδομητική πρωτοβουλία με στόχο να προσθέσουν στις γνώσεις τους.
Η εκδήλωση γεννήθηκε σα σκέψη στο μυαλό του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη μετά τα απανωτά τροχαία στην Κρήτη που μέσα στο 2017 μετρά 37 νεκρούς στην άσφαλτο. Η αξιωματική αντιπολίτευση έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Ξεκινώντας την παρουσίαση του προγράμματος που φέρει τον γενικό τίτλο “Προσέχω” ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε την υποχρέωση όλων να οδηγούν με προσοχή και παράλληλα δεσμεύτηκε πώς όταν η ΝΔ ανέλθει στην εξουσία θα προχωρήσει η κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από την Κίσσαμο έως τη Σητεία.
O πρόεδρος της Ν.Δ. επισήμανε πως όταν ανακοινώθηκε η πρωτοβουλία της ΝΔ για τη διοργάνωση της σημερινής εκδήλωσης στο Ηράκλειο, κάποιοι τη χαρακτήρισαν ανεπίκαιρη, λόγω της επικείμενης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης: “Kαμία περίοδος δεν είναι ακατάλληλη για μια πρωτοβουλία ευαισθητοποίησης ώστε να μη χάνονται ανθρώπινες ζωές. Σήμερα, είμαι εδώ όχι μόνο ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός. Η πληγή για τον τόπο μας είναι μεγάλη. Τριάντα επτά νεκροί από την αρχή της χρονιάς είναι πολλοί. Πάρα πολλοί. Τα 2/3 είναι νέοι άνθρωποι, κάτω από 35 ετών. Ο πόνος από μια τέτοια δυστυχία είναι αβάσταχτος. Πρέπει να κάνουμε όλα όσα μπορούν να γίνουν για να αλλάξει αυτή η κατάσταση. Πριν λίγες μέρες, έκανα μια παρέμβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έγραψα ένα κείμενο όπως μου βγήκε, αυθόρμητα. Ξέρω ότι συζητήθηκε πολύ, έλαβα πολλά μηνύματα για αυτή την παρέμβαση. Αλλά δεν ήθελα να μείνω σε αυτό. Δεν ήθελα απλώς να εκφράσω θυμό ή αγωνία. Θέλω να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και της οδικής συμπεριφοράς. Συνολικά, σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά και ειδικότερα εδώ στην Κρήτη. Την τελευταία δεκαετία 11.000 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας. Για κάθε θάνατο από τροχαίο, αντιστοιχούν τέσσερις βαρύτατοι τραυματισμοί, που συχνά οδηγούν σε βαριές αναπηρίες και οκτώ τραυματισμοί, που απαιτούν περίθαλψη σε νοσοκομείο. Επαναλαμβάνω, τα τροχαία ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 18 – 35. Άρα το θέμα αυτό αφορά πρωτίστως τους νέους μας. Αλλά και τις οικογένειές τους γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο φρικτό από το να χάνει ένας γονιός το παιδί του από τη μια στιγμή στην άλλη”.
O Kυριάκος Μητσοτάκης συνέχισε λέγοντας: “Στην Κρήτη τα ποσοστά ατυχημάτων είναι τα μεγαλύτερα στη χώρα. Και αυτή η πρωτιά δεν μας τιμά. Δεν έχουμε καλούς δρόμους. Το ξέρω. Η κίνηση – ειδικά το καλοκαίρι – είναι μεγάλη και λόγω του κακού οδικού δικτύου οι κίνδυνοι αυξάνονται. Τότε εξάλλου συμβαίνουν και τα περισσότερα ατυχήματα. Η επιτήρηση από την τροχαία ίσως να μην είναι αυτή που πρέπει. Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Εκτός από τους δρόμους φταίνε και οι οδηγοί. Η ευθύνη βαραίνει πρωτίστως όποιον κάθεται στο τιμόνι. Άμα κατεβάζουμε κούπες και μετά βγαίνουμε στους δρόμους σαν τρελοί ή δεν αφήνουμε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που να μην κάνουμε, τότε δεν φταίνε οι δρόμοι. Είναι πάνω από όλα δικό μας ζήτημα. Έχω τρία παιδιά, τα δύο μεγάλα οδηγούν εδώ και λίγο καιρό. Δεν σας κρύβω ότι, όποτε οδηγούν βράδυ μετά από βόλτα, ανησυχώ. Δεν σας κρύβω ότι, όταν είμαστε στην Κρήτη, ανησυχώ διπλά. Είμαι βέβαιος ότι όλοι όσοι έχετε παιδιά σε αυτή την ηλικία έχετε βιώσει το ίδιο συναίσθημα. Ας κάνουμε, λοιπόν, αυτό που πρέπει για να γίνουν οι δρόμοι μας πιο ασφαλείς. Ως Νέα Δημοκρατία εκπονήσαμε σε συνεργασία με ειδικούς ένα συγκροτημένο πλαίσιο προτάσεων. Αυτό κάνουμε σε όλους τους τομείς. Συζητάμε με ειδικούς, προχωράμε σε διαβούλευση με φορείς, με τις τοπικές κοινωνίες ή τις ομάδες ενδιαφέροντος και εν συνεχεία καταλήγουμε στην πρότασή μας. Αυτό δεν γίνεται πάντα αντιληπτό γιατί οι καυγάδες και η παραπολιτική συχνά τραβούν την προσοχή. Έτσι κάνουμε όμως κι έτσι θα συνεχίσουμε. Σε όλα τα θέματα η κριτική μας συνοδεύεται από προτάσεις. Έχουμε δουλέψει πολύ συστηματικά για να τις διαμορφώσουμε. Και πιστεύουμε ότι είναι πλήρεις. Με το σχέδιό μας αντιμετωπίζονται ζητήματα εκπαίδευσης, αστυνόμευσης, συντονισμού, υποδομών, ελέγχων, αλλά και ζητήματα των πρώτων βοηθειών, τρόπου λειτουργίας του ΕΚΑΒ, κ.α.Ο στόχος μας είναι συγκεκριμένος και μετρήσιμος. Να μειωθούν κατά 50% τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, μέσα σε μια δεκαετία. Αυτό εξάλλου προβλέπει και το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια. Δεν πρέπει να συμβιβαστούμε με τίποτε λιγότερο. Μπορούμε να το κάνουμε. Αρκεί να υπηρετήσουμε, με συνέπεια και σταθερότητα, μια ολοκληρωμένη στρατηγική. Να θέσουμε τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας ψηλά στην πολιτική μας προτεραιότητα. Δεν πρέπει η οδική ασφάλεια να αφορά μόνο κάποιους ανθρώπους, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Μας αφορά όλους. Δεν σας μιλάω μόνο ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός και ως πατέρας. Δεσμεύομαι ότι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων θα είναι ψηλά στην προτεραιότητά μας. Και σε ό,τι αφορά την Κρήτη θα είναι η πρώτη μας προτεραιότητα γιατί συνδέεται άμεσα με τα μεγάλα προβλήματα υποδομών που έχει το νησί μας. Κομβικής σημασίας είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Και όταν λέω ΒΟΑΚ δεν εννοώ μόνο το κομμάτι Ηράκλειο – Χανιά, αλλά τον άξονα Κίσσαμος – Σητεία. Δεσμεύομαι σήμερα, με τον πιο απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο, ότι ο ΒΟΑΚ θα γίνει. Σας δίνω το λόγο μου γι’ αυτό κι εγώ, όπως ξέρετε, το λόγο μου τον κρατώ. Είναι θέμα ασφάλειας, είναι και θέμα ανάπτυξης”.
Αρχιεπίσκοπος Ειρηναίος: “Το να πιάνεις το τιμόνι είναι κάτι ιερό. Αβάσταχτο να σκοτώσεις ή να σκοτωθείς”.
Ο πρόεδρος της ΝΔ, συμπλήρωσε: “Χωρίς σύγχρονο οδικό άξονα, η Κρήτη θα οδηγηθεί σε συμφόρηση. Θα επηρεάσει ως ντόμινο την ανάπτυξη του νησιού συνολικά. Είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα που πρέπει να πραγματοποιηθεί. Μόλις έχουμε το σύνολο των δεδομένων θα αποφασίσουμε το πώς. Το να γίνουν τώρα λεπτομερείς και οριστικές ανακοινώσεις δεν είναι υπεύθυνο. Διότι δυστυχώς με ευθύνη της Κυβέρνησης, αλλά και όλων των προηγούμενων, δεν έχουμε ακόμα Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας που να αναλύει όλα τα δεδομένα, κυρίως ως προς τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης. Πρόθεσή μας είναι να αποτελέσει ένα έργο ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας. Δηλαδή, με χρηματοδότηση από τον ιδιώτη ανάδοχο και αποπληρωμή του από το Κράτος, όταν ολοκληρωθεί το έργο με βάση τις προδιαγραφές που έχουν συμφωνηθεί για την παράδοση και τη συνεχή συντήρησή του. Η βασική χρηματοδότηση μπορεί να γίνει από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Έχω, ήδη, κάνει σχετικές επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Αν χρειαστεί να βρεθεί ένα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από άλλους πόρους – σε καμία περίπτωση το σύνολο της χρηματοδότησης, σε αυτό θέλω να είμαι κατηγορηματικός – θα το εξετάσουμε όταν έχουμε όλα τα δεδομένα. Δεν θέλω να το αποκλείσω προκαταβολικά, γιατί δεν έχω όλα τα δεδομένα και εγώ δεν λέω λόγια του αέρα. Ας τα κάνουν άλλοι αυτά.
Από μένα θα ακούτε αυτά που μπορούν να γίνουν και όχι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Αυτή εξάλλου είναι και η ουσία της Συμφωνίας Αλήθειας για την οποία έχω δεσμευθεί. Αν χρειαστεί ένα τμήμα να χρηματοδοτηθεί για παράδειγμα από τους τουρίστες που χρησιμοποιούν το δρόμο, λαμβάνοντας φυσικά ειδική πρόνοια για τους μόνιμους κατοίκους, θα το εξετάσουμε όταν έχουμε πλήρη εικόνα. Σε κάθε περίπτωση όμως, η δέσμευσή μας είναι απόλυτη. Το έργο θα προχωρήσει άμεσα και με τον πλέον επωφελή για τους πολίτες τρόπο”.
Η παρουσίαση του προγράμματος “Προσέχω” έγινε από την κόρη του αείμνηστου Άρη Σταθάκη, Χριστίνα, και τον υπογράφοντα.
Στο επίκεντρο η οδική ασφάλεια
Κλείνοντας την ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε εκτενώς στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας επισημαίνοντας:“Ναι, πρέπει να γίνει ο ΒΟΑΚ. Ναι, πρέπει να προχωρήσει η αναβάθμιση των υπολοίπων δρόμων, κυρίως οι κάθετοι άξονες, και όλων όσοι ανήκουν στην αρμοδιότητα της περιφέρειας. Εξάλλου τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται στους επαρχιακούς δρόμους. Πάνω απ’ όλα όμως πρέπει να αλλάξουμε μυαλά. Να αφυπνιστεί η ίδια η τοπική κοινωνία και να αναλάβει δράσεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και πρόληψης. Αρκετό αίμα χάθηκε, αρκετό δάκρυ χύθηκε. Ένα μήνυμα και μια παράκληση σε όλους: Να κάνουμε τα αυτονόητα. Να μην οδηγούμε όταν έχουμε πιει. Να μην μιλάμε στο κινητό όταν οδηγούμε. Πάντα να φοράμε ζώνη, πάντα να φοράμε κράνος. Να οδηγούμε με αξιοπρέπεια και σεβασμό για τους εαυτούς μας, τους συνανθρώπους μας και τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς.
Επιτρέψτε μου την έκφραση: Μαγκιά δεν είναι ούτε η ταχύτητα ούτε η επίδειξη. Μαγκιά είναι να φτάσεις γερός και αβλαβής στον προορισμό σου. Εσύ και όσοι ταξιδεύουν μαζί σου».
Τη ροή της εκδήλωσης συντόνισε ο γραμματέας του κόμματος, Λευτέρης Αυγενάκης που κατάγεται από το Ηράκλειο. Μετά την τοποθέτηση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, παρουσιάστηκε το πρόγραμμα “Προσέχω” του κόμματος. Εν συνεχεία δόθηκε ο λόγος σε επιλεγμένους φορείς:
Γιώργος Αγριμανάκης, Forum Οδηγούμε με ασφάλεια:
“Η δύναμη της συνήθειας είναι μεγαλύτερη από τη δύναμη της εκπαίδευσης”.
Γιάννης Βαρδαβάκης Γραμματέας συλλόγου ιδιοκτητών ταξί: “Είμαστε κακοί οδηγοί στην Κρήτη. Έχουμε κακές υποδομές. Στις μέρες μας αρκετοί δεν περπατούν σωστά στο δρόμο πόσο μάλλον να οδηγούν. Υπάρχει μεγάλο θέμα με τα πανηγύρια τον Αύγουστο, πίνουν και μετά οδηγούν. Οι νέοι έχουν αδικαιολόγητα υψηλή αυτοπεποίθηση, νιώθουν άτρωτοι.
Γιάννης Λιονάκης, Εθελοντικός Σύλλογος Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ.
Από την 1-1-2000 έχουμε 1718 νεκρούς στην Κρήτη. Η ταυτότητα του τροχαίου στην Κρήτη: Άντρας κάτω των 35 ετών, Παρασκευή με Κυριακή, δε φορά κράνος, δε φοράει ζώνη και βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ κατά 50%. Επίσης το 40% της νεολαίας οδηγεί χωρίς δίπλωμα. Χρειάζεται αύξηση αστυνόμευσης. Κανένας αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα δε λειτουργεί χωρίς διόδια. Νιώθουμε ως Κρητικοί κατώτεροι των άλλων Ελλήνων σε υποδομές. Δε διεκδικήσαμε όπως πρέπει την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο. Θέλουμε δρόμο επιτέλους, δε θέλουμε να σκοτωνόμαστε.
Μανώλης Μαράκης Μέλος Συλλόγου ΑΜΕΑ ΤΑΛΩΣ
Οι περισσότεροι άνθρωποι που βρίσκονται καθηλωμένοι όπως και εγώ σε αναπηρικό αμαξίδιο προέρχονται από τροχαία. Η δική μου οικογένεια καταστράφηκε οικονομικά για να στηρίξει τη δική μου αποθεραπεία. Επαγγελματίες οδηγοί/υπάλληλοι, παρακαλάνε να τους σταματήσει η Τροχαία γιατί το επαγγελματικό όχημα που οδηγούν είναι χάλια.
Χρήστος Μυλωνάκης Αντιπρόεδρος Εμπ. & Βιομ.Επιμελητηρίου Χανίων – Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας RentaCar
Κανένα τροχοφόρο δε σταματάει να περάσει πεζός. Ευαισθητοποίηση επαγγελματιών οδηγών. Όποιος θέλει να διασκεδάσει με αλκοόλ να μην οδηγεί.
ΤΖΩΡΤΖΟΓΛΟΥ Νίκος Πρόεδρος Ένωσης Ποδοσφαιρικών Σωματείων Ηρακλείου
Πολλοί νέοι ποδοσφαιριστές χάνουν τη ζωή τους. Είμαστε τυχεροί όσοι δεν έχει χτυπήσει το τηλέφωνο, να μας πουν ότι ένας δικός μας έπεσε θύμα τροχαίου. Στα επόμενα 4 χρόνια 200 Κρητικοί θα πέσουν νεκροί αν δε γίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας. Θα το ονομάζουμε Κόκκινο Νησί βαμμένο από το αίμα των Κρητικών στα τροχαία.
Ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Σταύρος Αρναουτάκης, περιφερειάρχης
Είναι πολύ άσχημο ότι δεν ολοκληρώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια οι μελέτες για το ΒΟΑΚ ώστε να βρεθεί το χρηματοδοτικό εργαλείο για να γίνει αυτός ο δρόμος. Ήταν πολιτική απόφαση να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι στην υπόλοιπη Ελλάδα και τελευταία η Κρήτη. Η Περιφέρεια Κρήτης δεν έχει καμία αρμοδιότητα στο ΒΟΑΚ βάσει ΣΤΕ. Ούτε τα κλαδιά να κόψουμε δεν έχουμε αρμοδιότητα. Δεν έχει δυνατότητα η Περιφέρεια να κάνει την μελέτη για το ΒΟΑΚ. Πρέπει να γίνει μέσω του Υπουργείου.
Γιώργος Στασινός, πρόεδρος ΤΕΕ
Ο ΒΟΑΚ πρέπει να γίνει χτες. Πρέπει να βρεθεί το κατάλληλο χρηματοδοτικό μοντέλο και να ξεκινήσει. Εμείς στο ΤΕΕ φτιάξαμε επιτροπή Οδικής ασφάλειας, καταγράφουμε προβλήματα και ατυχήματα με στόχο να καταστούμε χρήσιμοι.
Η προσπάθεια για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι διαρκής και δε δίδει βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα. Χτες βράδυ παρακολουθώντας τη σύσκεψη στο Ηράκλειο αναρωτιόμουν πόσοι εκ των παρευρισκομένων θα είναι εν ζωή όταν δρέψουν καρπούς οι κόποι τους. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία της Ν.Δ. δεν πρόκειται να δώσει μετρήσιμο πολιτικό όφελος τα επόμενα χρόνια. Γι’ αυτό κατά την άποψή μου εκτός από άρτια είναι και αξιέπαινη.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η οδική ασφάλεια είναι πάντοτε επίκαιρη!
Κοινοποιήστε: