H Opel έδωσε ορισμένες νέες πληροφορίες για τη νέα γενιά του Insignia, το Insignia Grand Sport όπως το ονομάζει, το οποίο θα παρουσιαστεί επίσημα στην έκθεση της Γενεύης τον Μάρτιο του 2017.
Η εταιρία εξελίσσει το αυτοκίνητο και στο Nürburgring προκειμένου να τελειοποιήσει το FlexRide σύστημα ανάρτησης, που είναι ενεργό και έχει τρεις ρυθμίσεις λειτουργίας (Standard, Sport και Tour).
Το Insignia Grand Sport διαθέτει την τελευταία έκδοση του συστήματος FlexRide της Opel, και η εταιρεία ισχυρίζεται ότι η τεχνολογία δίνει στο μοντέλο καλύτερη οδική συμπεριφορά. Το σύστημα είναι σε θέση να διαβάζει τον δρόμο 500 φορές ανά δευτερόλεπτο και προσαρμόζεται ανάλογα με την ρύθμιση που έχει επιλέξει ο οδηγός. Η Sport δίνει πιο δυναμικά χαρακτηριστικά, η Tour μεγιστοποιεί την οικονομία καυσίμου και κάνει τις αναρτήσεις πιο μαλακές, με την Standard να κινείται στην μέση από τις άλλες δύο ρυθμίσεις.
Το νέο Opel Insignia Grand Sport θα κατασκευαστεί πάνω στην πλατφόρμα Global Epsilon της GM, με τις διαστάσεις του οικογενειακού μοντέλου να μεγαλώνουν κατά 5,5 εκατοστά σε μήκος, με το μεταξόνιο να αυξάνεται κατά 9 εκατοστά, προσφέροντας έτσι περισσότερο χώρο για τους πίσω επιβάτες, αλλά και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών. Το πλάτος του μεγάλωσε κατά 1 εκατοστό, ενώ το ύψος του μειώθηκε κατά 3 εκατοστά.
Σχεδιαστικά αντλεί στοιχεία από το Monza concept και θα είναι διαθέσιμο τόσο σε σεντάν όσο και σε estate έκδοση, με το βάρος του να μειώνεται έως και κατά 175 κιλά, κάτι που θα αντικατοπτρίζεται τόσο στις μειωμένες καταναλώσεις, όσο και στη καλύτερη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στον δρόμο.
Μηχανικά θα φορέσει μια γκάμα νέων και αναβαθμισμένων τρικύλινδρων και τετρακύλινδρων κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου, ενώ στο εσωτερικό θα υπάρχει ψηφιακός πίνακας οργάνων, head-up display, καθίσματα με λειτουργία μασάζ, υψηλής ποιότητας δερμάτινες επενδύσεις, το σύστημα OnStar, οθόνη 8″ με το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας να υποστηρίζει Apple CarPlay και Android Auto. Θα εξοπλίζεται επίσης με ενεργή ανάρτηση, matrix LED φωτιστικά σώματα και torque vectoring.
Η κίνηση θα μεταφέρεται είτε στους μπροστά, είτε και στους τέσσερις τροχούς, με την Opel να προσφέρει τόσο μηχανικά, όσο και κλασσικά αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Η κορυφαία έκδοση του, η OPC θα φορέσει έναν εξακύλινδρο V6 turbo κινητήρας βενζίνης, ο οποίος φημολογείται πως θα παράγει περισσότερα από 400 άλογα. Ανάμεσα στους διαθέσιμους κινητήρες θα υπάρχει ένας νέος bi-turbodiesel απόδοσης 160 ίππων και ένας turbo 1.500αρης βενζίνης απόδοσης 165 ίππων με 250 Nm ροπής που θα συνδυάζεται με ένα 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Με τον συγκεκριμένο κινητήρα, τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται σε 8,5 δευτερόλεπτα, έχοντας τελική ταχύτητα 209 χλμ/ώρα.
Το μοντέλο θα πωλείται ως Holden Commodore στην Αυστραλία εκεί όπου θα εξοπλίζεται με έναν V6 3,6-λίτρων απόδοσης 308 ίππων με 370 Nm ροπής, με την κίνηση να περνά σε όλους τους τροχούς. Στις Η.Π.Α θα πωλείται ως Buick Regal.
[See image gallery at www.autoblog.gr]
var td_youtube_list_ids = {
‘td_phFUshPk2So’:{title:”New Opel Insignia at Nürburgring Nordschleife: Driving dynamics”,time:”00:58″},
‘td_NGCN1zdaFz8’:{title:”2017 Opel Insignia Grand Sport – Nürnburgring Nordschleife”,time:”02:17″}}
Δελτίο Τύπου
New Opel Insignia: Lighter, More Dynamic, More Agile to Drive
- Lighter: Up to 175 kilograms less than on outgoing model
- Fully integrated: Tailored sitting position and driver-oriented cockpit
- Always active: Adaptive FlexRide chassis with ‘Standard’, ‘Sport’ and ‘Tour’ modes
- Individual: Customizable ‘Sport’ mode and self-learning software
Rüsselsheim. Opel has given the Insignia Grand Sports everything a middle class sedan requires to ensure improved vehicles dynamics and a more agile drive. The newcomer has shed up to 175 kilograms compared to the outgoing models, which obviously benefits both the handling and the driving performance. The athlete is 29 millimeters flatter than its predecessor, the track has been increased by 11 millimeters, the overhangs have been reduced considerably and the wheelbase extended by 92 millimeters – this provides additional directional stability at high speeds. The further refined FlexRide chassis adapts dampers, steering and propulsion automatically or via the selectable ‘Standard’, ‘Sport’ and ‘Tour’ modes. This can best be put to the test on the legendary Nordschleife of the Nürburgring. The circuit is extremely challenging with its changing surfaces, straights and corner combinations. Every new Opel is put through its final paces here.
The team around Insignia chief engineer Andreas Zipser travelled to the test-drives on the Nürburgring with camouflaged prototypes. And the engineers the 21-kilometer long Nordschleife to search for the final percentage points en route to a perfectly tuned vehicle.
“You can feel that the Insignia has been developed from a white sheet of paper as soon as you get into the car. The integration of the driver is outstanding and this provides a much better feel for the car. The Insignia has become much more agile, even with the same engine,” said Zipser who is already looking forward to the next fast laps.
The chief engineer heads out of the paddock and takes the Insignia Grand Sport onto the Nordschleife. He soon pushes the 5-door sedan to its limits, dives into the course section known as “Brünnchen” before skillfully mastering the “Pflanzgarten” – a section famous amongst motor sports fans. Opel’s new flagship is driving fast. Zipser enjoys the new, precise, speed-dependent steering and the position in the driver-oriented cockpit. The driver’s position is three centimeters lower than in the outgoing model and creates a feeling of actually being part of the car – the center console provides addition support, the instruments face the driver and all controls can easily be reached. All this results in a position similar to the one provided in a racing touring car and is ideal for a dynamic outing – not only on the Nürburgring.
For such a dynamic outing, the driver should ideally select the ‘Sport’ mode of the FlexRide chassis: The dampers are stiffened, the steering and throttle response are more direct. Furthermore, the ESP anti-skid system intervenes later, thus give the driver more leeway. In combination with an automatic transmission, the ‘Sport’ mode shifts up through the gears later – the Insignia is completely set-up for dynamic driving.
On the return route from the Nürburgring the driver can select between three modes according to the road characteristics and own preferences:
- ‘Standard’: The automatic control selects the best set-up based on the information collected by the vehicle sensors.
- ‘Tour’: Comfortable chassis configuration, propulsion settings for favorably consumption – the right mode for relaxing long-distance drives.
- ‘Sport’: Brake dive is reduced, the chassis angles considerably less when cornering at high speeds and the steering provides more direct feedback on the road conditions.
The FlexRide chassis electro hydraulically adapts the dampers to the road and the prevailing driving situation 500 times per second or 30,000 times per minutes. Furthermore, the driver can save personal preferences for the steering characteristics, throttle response and dampers via the ‘Sport’ button.
“The new central ‘Drive Mode Control’ software is the heart and soul of the adaptive chassis. It continuously analyzes the information provided by the sensors and setting and recognizes the individual driving style. The individual systems are then optimized for the best traction and road position,” explained Zipser.
If, for example, the Opel Insignia Grand Sport is driving along in ‘Standard’ mode and the driver decides to attack the corners on a winding road with a bit more vigor, the software recognizes the more dynamic style based on the acceleration and braking value and immediately switches the chassis and propulsion components to sporty.
Κοινοποιήστε: