
Η Τουρκία εξέδωσε NAVTEX μέσω του σταθμού της Σμύρνης, ανακοινώνοντας τη διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών από το ωκεανογραφικό σκάφος «Πίρι Ρέις» σε θαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου από σήμερα, 15 Σεπτεμβρίου 2025, και για το επόμενο δεκαήμερο.
Σε απάντηση, η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού προχώρησε χθες Κυριακή στην έκδοση ελληνικής NAVTEX. Ο σταθμός της Λήμνου δημοσίευσε την οδηγία ως αντίδραση στην τουρκική ανακοίνωση που προανήγγειλε έρευνες από το τουρκικό σκάφος.
Ειδικότερα, η τουρκική NAVTEX αφορά θαλάσσια ζώνη που εκτείνεται δυτικά της Λέσβου, νότια της Χίου και έως τη νησίδα Καλόγερος, η οποία βρίσκεται ανάμεσα σε Χίο και Άνδρο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι έρευνες θα διαρκέσουν δέκα ημέρες.
Άμεση ελληνική αντίδραση
Τα στίγματα της τουρκικής δραστηριότητας, που εκτείνονται από την περιοχή των Δαρδανελίων έως το βορειοανατολικό Αιγαίο, προκάλεσαν την άμεση απάντηση της Αθήνας με την έκδοση NAVTEX. Σημειώνεται ότι η τουρκική οδηγία δεν δεσμεύει συγκεκριμένη περιοχή αλλά εγείρει ανησυχίες για το εύρος της
Η ελληνική NAVTEX υπογραμμίζει ότι αρκετά από τα σημεία που αναφέρονται στην τουρκική οδηγία βρίσκονται εντός της ελληνικής δικαιοδοσίας. Η Αθήνα έχει θέσει σε παρακολούθηση την πορεία του τουρκικού σκάφους και παραμένει σε επιφυλακή για ενδεχόμενες εξελίξεις.
Στη νησίδα Καλόγερος το «Πίρι Ρέις»
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι το «Πίρι Ρέις» αναμένεται να κινηθεί στην περιοχή της νησίδας Καλόγερος, η οποία αποτελεί μόνιμο πεδίο βολής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, κάτι που προκαλεί χρόνια την έντονη ενόχληση της Άγκυρας.
Κατά διπλωματικές πηγές, αν και το «Πίρι Ρέις» διαθέτει τεχνικές δυνατότητες για τέτοιες έρευνες, η κίνηση της Άγκυρας εγείρει σοβαρά θέματα αρμοδιότητας και κυριαρχίας, καθώς μεγάλο μέρος της σχεδιαζόμενης πορείας αφορά την ελληνική υφαλοκρηπίδα και περιοχές κοντά στα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Επιπλέον, αμφισβητείται η νομιμότητα της έκδοσης της NAVTEX από τον σταθμό της Σμύρνης, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη περιοχή καλύπτεται από την αρμοδιότητα του ελληνικού σταθμού της Λήμνου.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η τουρκική NAVTEX εκδόθηκε λίγες μόλις ημέρες μετά τις εξελίξεις στα νότια της Κρήτης, όπου η αμερικανική Chevron υπέβαλε επίσημη πρόταση για έρευνες σε δύο θαλάσσια οικόπεδα, αγνοώντας τις τουρκικές αντιρρήσεις και το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Παράλληλα, ανακινήθηκε το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου.
Κοινοποιήστε: