Περισσότερα από 8.000 παιδιά ηλικίας 0-14 ετών έχουν σκοτωθεί σε τροχαία δυστυχήματα τα τελευταία 10 χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα μισά από τα παιδιά που σκοτώθηκαν ήταν μέσα σε οχήματα, το 1/3 περπατούσαν και το 13% ποδηλατούσαν, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση (PDF) που δημοσιεύθηκε σήμερα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC) ) του πλέον έγκριτου Οργανισμού για την Οδική Ασφάλεια στην ΕΕ, ενεργό Μέλος του οποίου αποτελεί το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».
Ένας κάθε 13 παιδικούς θανάτους στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αποτέλεσμα τροχαίου δυστυχήματος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αναγγείλει μία αναθεώρηση των προδιαγραφών ασφάλειας οχημάτων στις 2 Μαΐου 2018, περίπου μία δεκαετία μετά από την τελευταία αναθεώρηση. Επίσης, η ΕΕ ετοιμάζει ένα στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας για την επόμενη δεκαετία.
Το ETSC αναφέρει ότι τα μέτρα που μειώνουν την ταχύτητα είναι κρίσιμα για την πρόληψη περισσότερων παιδικών θανάτων και καλεί την ΕΕ να απαιτήσει την εφαρμογή νέων τεχνολογιών όπως το Intelligent Speed Assistance (ISA) και Automated Emergency Braking (AEB) που μπορούν να ανιχνεύσουν πεζούς και ποδηλάτες ενσωματωμένοι ως βασικός εξοπλισμός σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα.
Ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC δήλωσε:
Ευφυείς και αποτελεσματικές τεχνολογίες ασφάλειας οχημάτων όπως το Automated Emergency Braking και Intelligent Speed Assistance μπορεί να είναι τόσο σημαντικές για την ασφάλεια των παιδιών όπως οι ζώνες ασφαλείας. Αλλά η πραγματική αλλαγή θα επέλθει όταν, όπως και με τις ζώνες ασφαλείας, αυτές οι τεχνολογίες είναι εγκατεστημένες ως βασικός εξοπλισμός για όλα τα οχήματα και όχι ως πρόσθετη επιλογή σε μερικά μόνο οχήματα.
Δεν περνάει μέρα χωρίς έναν πολιτικό ή κατασκευαστή οχημάτων που να υπόσχεται ότι τα αυτόνομα οχήματα θα λύσουν τα προβλήματα της οδικής ασφάλειας. Αλλά, εάν αυτή η μέρα έρθει, θα έχουν περάσει δεκαετίες. Μπορεί έως το 2030 να υπάρχουν μερικά εκατομμύρια αυτόνομα οχήματα στους δρόμους της υφηλίου, συγκρινόμενα με τα πάνω από 1 δισεκατομμύρια άλλα οχήματα. Υπάρχει ένα μεγάλο ρίσκο αν οι κυβερνήσεις σήμερα αγνοήσουν τα τεράστια οφέλη που μπορούν να επιτευχθούν με αποδεδειγμένες τεχνολογίες υποβοήθησης των οδηγών.
Η έκθεση καταδεικνύει το γεγονός ότι μη κατάλληλα ή λάθος τοποθετημένα παιδικά καθίσματα συνεχίζουν να είναι ένα σημαντικό πρόβλημα σε όλη την Ευρώπη. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, σωστά τοποθετημένα και χρησιμοποιούμενα συστήματα συγκράτησης παιδιών μειώνουν την πιθανότητα θανάτου έως 80%. Το ETSC καλεί για ενίσχυση της ενημέρωσης, αύξηση της αστυνόμευσης και μειωμένο ΦΠΑ στα παιδικά καθίσματα – επιτρεπόμενο στην νομοθεσία της ΕΕ. Σήμερα μόνο η Κροατία, Κύπρος, Πολωνία, Πορτογαλία και Ηνωμένο Βασίλειο έχουν εφαρμόσει το μέτρο αυτό.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών επίσης καλεί τα Κράτη Μέλη να εισάγουν το όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε περιοχές με πολλούς πεζούς και γύρω από τα σχολεία.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Σουηδία έχει το μικρότερο ποσοστό θανάτων παιδιών από τροχαία δυστυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στον αντίποδα, τα παιδιά στη Ρουμανία έχουν επταπλάσια πιθανότητα να σκοτωθούν σε τροχαίο δυστύχημα.
Αρκετές χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν μειώσει τους παιδικούς θανάτους σε τροχαία συμβάντα περισσότερο από άλλες, την τελευταία δεκαετία, όπως η Ουγγαρία, Κροατία, Ελλάδα, Πορτογαλία, Ολλανδία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο. Όπως δήλωσε και η Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» Κυρία Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά σχολιάζοντας την έκθεση του ETSC:
Την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα έχει σημειωθεί μια σημαντική μείωση θανάτων παιδιών στο δρόμο με ετήσια μείωση της τάξης του 15%. Ωστόσο αυτό δεν μας εφησυχάζει καθώς κανένας θάνατος παιδιών δεν είναι αποδεκτός για εμάς και δεν θα σταματήσουμε τις προσπάθειές μας για μηδενικούς θανάτους και τραυματισμούς παιδιών σε τροχαίες συγκρούσεις.
Το Ι.Ο.ΑΣ. συμβάλλει στην κατεύθυνση αυτή μέσα από εγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής για μαθητές όλων των βαθμίδων, εκπαιδευτικούς και γονείς αλλά και μέσα από καμπάνιες ευαισθητοποίησης όλης της κοινωνίας. Η πρόσφατη ένταξη της οδικής ασφάλειας στα ελληνικά σχολεία αποτελεί ένα σημαντικό βήμα αλλά μένει ακόμα πολύς δρόμος που πρέπει να διανύσουμε.
Κοινοποιήστε: