Οι τιμές των ναύλων έφτασαν τα 10.000 δολάρια καθώς ο «πληθωρισμός» των θαλάσσιων μεταφορών εκτοξεύεται λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα
Με τις εκτροπές στην Ερυθρά Θάλασσα από ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Maersk, να συνεχίζονται εν μέσω του κινδύνου επιθέσεων από τους Χούτι, οι παγκόσμιοι διαχειριστές logistics αντιμετωπίζουν μια θύελλα δύο μέτωπων, με τις αυξανόμενες τιμών θαλάσσιων και αεροπορικών εμπορευμάτων και του λανθάνοντος φορτίου. Και οι δύο αποτελούν απειλές για την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μετά από τρία ταραχώδη χρόνια πληθωριστικών πιέσεων και καθυστερήσεων εν μέσω πανδημίας, οι οποίες φαινόταν πρόσφατα να έχουν τελικά ηττηθεί.
Το ανώτατο όριο στις τιμές των θαλάσσιων ναύλων ανέβηκε μέσα σε λίγες ώρες την Πέμπτη, ως αποτέλεσμα της εκτροπής περισσότερων πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα. Το CNBC έμαθε ότι οι διαχειριστές logistics αναφέρθηκαν σήμερα το πρωί με ναύλο 10.000 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 12 μέτρων από τη Σαγκάη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Την περασμένη εβδομάδα, οι τιμές ήταν 1.900 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο 6 μέτρων, σε 2.400 δολάρια για ένα εμπορευματοκιβώτιο 12 μέτρων. Οι τιμές των φορτηγών στη Μέση Ανατολή που αναφέρονται τώρα είναι υπερδιπλάσιες.
«Κατά τη διάρκεια της Covid-19, είχαμε μια πιο αργή συσσώρευση των τιμών των ναύλων λόγω του αντίκτυπου που είχε η πανδημία στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού», είπε. «Αυτό που βιώνουμε εδώ είναι ένα γεγονός ξαφνικό όπου τα πλοία ανακατευθύνονται σε πραγματικό χρόνο. Ωστόσο, σε ορισμένες εμπορικές λωρίδες βλέπετε τους ναύλους να αυξάνονται μεταξύ 100 και 300%. Αυτό δεν φαίνεται να οφείλεται πλήρως στις αλλαγές στην προσφορά και τη ζήτηση».
Από το πρωί της Πέμπτης, 158 πλοία εκτελούν εκ νέου δρομολόγιο μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, μεταφέροντας πάνω από 2,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια φορτίου, λέει στο CNBC η Kuehne + Nagel. Η αξία αυτού του φορτίου με βάση τις εκτιμήσεις της MDS Transmodal των 50.000 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο είναι 105 δισεκατομμύρια δολάρια. Δεν διαφαίνεται βραχυπρόθεσμο τέλος στις επιθέσεις.
Η ΙΚΕΑ είναι μεταξύ των εταιρειών που δηλώνει ότι οι εκτροπές του εμπορίου θα επηρεάσουν τη διαθεσιμότητα των προϊόντων της. Είπε στο CNBC ότι, ενώ δεν έχει στην κατοχή της πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνεργάζεται με εταίρους μεταφοράς για τη διαχείριση των αποστολών και για τη διασφάλιση της ασφάλειας των ανθρώπων που εργάζονται στην αλυσίδα της.
«Αυτό που μπορούμε να μοιραστούμε προς το παρόν είναι ότι η κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και μπορεί να προκαλέσει περιορισμούς διαθεσιμότητας για ορισμένα προϊόντα», δήλωσε εκπρόσωπός της. «Αυτή είναι η κύρια προτεραιότητά μας. Εν τω μεταξύ, αξιολογούμε άλλες επιλογές προμήθειας για να εξασφαλίσουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων μας και συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά την κατάσταση στο μέλλον».
Τα πλοία κινούνται σε παγκόσμιες υδάτινες διαδρομές που ονομάζονται «strings» και κοντέινερ από όλο τον κόσμο μπορεί να βρίσκονται σε ένα μόνο σκάφος ως αποτέλεσμα των διαφορετικών λιμανιών που θα επισκεφθεί ένα σκάφος στη διαδρομή του. Όταν ένα πλοίο καθυστερεί λόγω αλλαγής δρομολογίου, αυτό σημαίνει ότι όλοι οι αποστολείς από πολλές χώρες που έχουν φορτίο σε αυτό το πλοίο ή περιμένουν από το πλοίο να παραλάβει τα εμπορευματοκιβώτια τους, αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις.
Οι σύμβουλοι Logistics λένε στο CNBC ότι επί του παρόντος τακτοποιούν αυτό το φορτίο και για το φορτίο που θεωρείται «λανθάνον» στην Ευρώπη ή τη Μέση Ανατολή, αναζητούν τη μεταφορά επιλεγμένων προϊόντων αεροπορικώς ως πιθανή λύση. Οι αμερικανικές εταιρείες αξιολογούν επίσης εναλλακτικούς εμπορικούς δρόμους, όπως το TransPacific προς τη Δυτική Ακτή, ακόμη και τη Διώρυγα του Παναμά, για πρόσβαση στα λιμάνια του Κόλπου και της Ανατολικής Ακτής. Λιμάνια όπως το Ντουμπάι και η Άκαμπα εξετάζονται ως πιθανές εναλλακτικές λύσεις στη Μέση Ανατολή.
Η Maersk λόγου χάρη διαθέτει περισσότερα από 20 αεροσκάφη με τακτικές παγκόσμιες πτήσεις σε όλο τον κόσμο και όπως και άλλοι αερομεταφορείς, έχει πρόσβαση για να τοποθετεί φορτία στον χώρο των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα μεταφοράς του φορτίου σιδηροδρομικώς. Για να βοηθήσει τους πελάτες να αποφασίσουν ποιες διαδρομές αποστολής θα χρησιμοποιήσουν, η OL USA παρείχε έναν χάρτη για να ξεκαθαρίσει τις καθυστερήσεις στις θαλάσσιες διαδρομές για μελλοντικές παραγγελίες.
Αύξηση στις τιμές αεροπορικών μεταφορών
Οι αμερικανοί ναυλωτές έχουν πολλές επιλογές θαλάσσιων διαδρομών, αλλά οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές δεν το έχουν. Η Ευρώπη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το Σουέζ. Η επαναδρομολόγηση για την Ευρώπη έχει μεγαλύτερο χρόνο διέλευσης από τις Ηνωμένες Πολιτείες και ως εκ τούτου, οι ευρωπαίοι φορτωτές κοιτάζουν στον αέρα για να μετακινήσουν τα προϊόντα τους.
Ενώ οι ημερήσιες τιμές του Air Index για τις αποστολές από την Κίνα προς τη Β. Ευρώπη μειώνονταν από τα τέλη Νοεμβρίου, η κρίση αυτή την εβδομάδα τροφοδότησε τις τιμές των αεροπορικών ναύλων. Ο Brian Bourke, επικεφαλής ανάπτυξης της SEKO Logistics, λέει ότι η σοβαρότητα του αντίκτυπου στην Ερυθρά Θάλασσα στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού εξαρτάται από τη διάρκεια της επαναδρομολόγησης.
«Κάθε μέρα που η κρίση συνεχίζεται, αυτό κλιμακώνεται, ξεκινώντας από την Ευρώπη και μετά την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, θα αρχίσετε να βλέπετε περισσότερη μετατροπή από θαλάσσια εμπορεύματα σε αεροπορικά», είπε. «Ξεκινώντας με αγαθά υψηλότερης αξίας, όπως ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, καταναλωτικά προϊόντα υψηλής αξίας και ρούχα μόδας. Αυτό οφείλεται στους μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης που θα αυξήσουν το κόστος μεταφοράς αποθεμάτων και το κεφάλαιο κίνησης, γεγονός που δικαιολογεί το υψηλότερο κόστος για την ταχύτερη μετακίνηση των αγαθών».
Παγκόσμια προειδοποίηση για τον πληθωρισμό
Το ξαφνικό άλμα στις θαλάσσιες μεταφορές και ο πληθωριστικός αντίκτυπός του εξαρτάται επίσης από τη διάρκεια της επαναδρομολόγησης του πλοίου και τη διάρκεια του χρόνου που οι φορτωτές πληρώνουν υψηλότερο κόστος μεταφοράς. Υπεύθυνοι εταιρειών Logistics λένε στο CNBC ότι όταν το χρονοδιάγραμμα φτάσει στο όριο του ενός μήνα, οι πληθωριστικές πιέσεις θα γίνουν αισθητές και θα φανούν στην αλυσίδα εφοδιασμού και τελικά σε επίπεδο καταναλωτή.
Το CNBC ανέφερε προηγουμένως ότι η MSC, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας στον κόσμο, ήταν ο πρώτος αερομεταφορέας που αύξησε τα ποσοστά από την Ινδία κατά 30-40%. Οι διευθύνοντες Σύμβουλοι Logistics που μίλησαν με το CNBC λένε ότι θα ήθελαν περισσότερη διαφάνεια για τις αυξήσεις του κόστους, καθώς οι αερομεταφορείς δεν πληρώνουν πλέον τα διόδια 500.000-600.000 δολαρίων για να περάσουν από τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά αυξάνουν τα ποσοστά.
Οι έμποροι λιανικής στην Αμερικανική Ένωση Ένδυσης και Υποδημάτων (ΑΑFA) παρακολουθούν στενά την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και προτρέπουν την πλήρη και άμεση ανάπτυξη της πολυεθνικής Επιχείρησης «Prosperity Guardian» για να διασφαλιστεί η προστασία της ζωτικής σημασίας υδάτινης οδού.
«Με το 98% των ενδυμάτων που εισάγονται, είναι απολύτως απαραίτητο να έχουμε ασφαλή και οικονομικά προσιτή αποστολή», δήλωσε ο Steve Lamar, Διευθύνων Σύμβουλος της AAFA. «Τα μέλη αναγκάζονται ήδη να εκτρέψουν τα αγαθά και αντιμετωπίζουν προσαυξήσεις».
Αναφέρθηκε στην απόφραξη της διώρυγας του Σουέζ το 2021 ως παράδειγμα του πώς οποιαδήποτε διακοπή στην πύλη εμπορίου έχει άμεσες επιπτώσεις στην παράδοση και το κόστος των αγαθών. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Ναυτιλιακής Επιτροπής Daniel Maffei είπε στο CNBC νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι παρακολουθεί την κατάσταση και γνωρίζει τις ανησυχίες των φορτωτών.
Πηγή: CNBC
Κοινοποιήστε: