Για πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία ο μέσος όρος των εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων αυξήθηκε την περσινή χρονιά, λόγω από τη μία της μείωσης των πωλήσεων των diesel μοντέλων, αλλά από την άλλη και λόγω της αύξησης των πωλήσεων των SUV.
ΣΠΥΡΟΣ ΧΩΤΟΣ (sh@newsauto.gr)
Σύμφωνα λοιπόν με τα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσε η Jato Dynamics, το 2017 και για πρώτη φορά από το 2007 ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη αυξήθηκε στα 118,1 γρ./χλμ., από 117,8 γρ./χλμ. το 2016.
Ο κυριότερος λόγος για αυτή την αύξηση έχει να κάνει με τη μείωση των πωλήσεων των diesel αυτοκινήτων (-7,9% το 2017), τα οποία έχουν χαμηλότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με τα βενζινοκίνητα. Τα δεύτερα, είδαν τις πωλήσεις τους το 2017 να αυξάνονται κατά 10,9% σε σχέση με το 2016.
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι ο μ.ο. εκπομπών CO2 των diesel αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το 2017 ήταν 117,9 γρ./χλμ., έναντι 123,4 γρ./χλμ. των βενζινοκίνητων μοντέλων.
Το ρόλο τους στην αύξηση αυτή των εκπομπών CO2 έπαιξαν και τα SUV, που είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται το 2017 σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες αυτοκινήτων. Τα SUV έχουν υψηλότερες εκπομπές CO2 έναντι ενός μικρομεσαίου ή μικρού αυτοκινήτου, με το μέσο όρο του 2017 των πρώτων να βρίσκεται στα 133 γρ./χλμ., έναντι 110,8 γρ./χλμ. στα μικρομεσαία και 105,0 γρ./χλμ. στα μικρά μοντέλα.
Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις ανά εταιρεία, η Toyota βρέθηκε στην 1η θέση του 2017 έχοντας το χαμηλότερο μ.ο. εκπομπών CO2 (101,2 γρ./χλμ.). Στη 2η θέση κατετάγη η Peugeot (104,5 γρ./χλμ.) και 3η ήταν η Citroen (105,5 γρ./χλμ.). Στο αντίθετο άκρο, τον υψηλότερο μ.ο. εκπομπών CO2 του 2017 είχε η Mazda (131,2 γρ./χλμ.).
Ενδιαφέρον έχει και η κατάταξη των χωρών, εκεί όπου η Νορβηγία με τις πολλές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν η πιο «καθαρή» του 2017 με μ.ο. εκπομπών CO2 83,6 γρ./χλμ., ακολουθούμενη από την Πορτογαλία (104,2 γρ./χλμ.) και τη Δανία (108,0 γρ./χλμ.). Στην 4η θέση μεταξύ των 23 χωρών βρέθηκε η Ελλάδα (108,6 γρ./χλμ.). Τον υψηλότερο μ.ο. εκπομπών CO2 του 2017 είχε η οικονομικά εύρωστη Ελβετία με 133,2 γρ./χλμ.
Θα πρέπει να σχολιάσουμε ωστόσο ότι η επίδοση αυτή του 2017 σε ό,τι έχει να κάνει με την αύξηση του γενικότερου μ.ο. των εκπομπών CO2 δεν συμβαδίζει με την προσπάθεια που γίνεται από την αυτοκινητοβιομηχανία για μείωση των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων, εν όψει του νέου ορίου στο μέσο όρο των εκπομπών CO2 (95 γρ./χλμ.), το οποίο θα ισχύσει για όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ε.Ε. από το 2021 και μετά. Πάντως, με την αναμενόμενη είσοδο στην αγορά όλο και περισσότερων υβριδικών και ηλεκτρικών μοντέλων (έχουν πολύ χαμηλές ή και μηδενικές εκπομπές CO2), αναμένεται τα επόμενα χρόνια ο μέσος όρος αυτός να μειωθεί σταδιακά.
Κοινοποιήστε: