
Τα μέτρα προσέλκυσης οπτικοακουστικών παραγωγών από άλλες χώρες απειλούν το Χόλιγουντ και το κάνουν να μοιάζει με το Ντιτρόιτ
Το Χόλιγουντ σε παρακμή, τα γυρίσματα ταινιών και τηλεοπτικών σειρών διαρκώς μειώνονται και οι εργαζόμενοι στη βιομηχανία του δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα με το ακριβό κόστος ζωής στην Πόλη των Αγγέλων. Οι αριθμοί δείχνουν ότι πέρυσι ήταν η χειρότερη χρονιά για γυρίσματα στο Λος Αντζελες, μετά το 2020 της πανδημίας, ενώ από το σύνολο των τηλεοπτικών προγραμμάτων και των ταινιών που προβάλλονται στη Βόρεια Αμερική, μόλις το 1/5 εξ αυτών γυρίστηκε στην Καλιφόρνια.
«Τριγυρνώντας στα στούντιο του Χόλιγουντ κάποτε, έβλεπες πολύ κόσμο να είναι πραγματικά απασχολημένοι στις δουλειές τους. Ήταν σα μικρές πόλεις. Τώρα περπατάς και συχνά δεν βλέπεις κανέναν. Η αίσθηση ότι από εδώ απουσιάζει η ζωή είναι πολύ έντονη», λέει ο σεναριογράφος του «Μονομάχος ΙΙ» και «Ναπολέων», Ντέιβιντ Σκάρπα στον Guardian.

Τα στούντιο της Paramount στο Χόλιγουντ
Αιτία δεν είναι άλλη από το ανταγωνισμό που βιώνει το Χόλιγουντ εδώ και αρκετά χρόνια, ως τόπος γυρισμάτων, από χώρες όπως η Αυστραλία, η Βρετανία, ο Καναδάς, η Ουγγαρία και η ανατολική Ευρώπη γενικότερα αλλά και αμερικανικές πόλεις όπως η Ατλάντα και η Νέα Υόρκη. Μέτρα όπως το cash rebate και η έκπτωση φόρου που χρησιμοποιούν άλλες χώρες για να προσελκύσουν τις παραγωγές, όπως κάνει και η Ελλάδα, έχουν κάνει τη διαφορά με αποτέλεσμα να βλέπουμε τον Κρίστοφερ Νόλαν να κάνει γυρίσματα για την «Οδύσσεια» στη Μεσσηνία, τον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ να κάνει γυρίσματα στην Αθήνα για τα «Εγκλήματα του μέλλοντος» αλλά και τις τηλεοπτικές σειρές «Kabul» και πιο πρόσφατα «House of David» να γυρίζονται στην Αττική.

Ο Τομ Χόλαντ και ο Κρίστοφερ Νόλαν στα πρόσφατα γυρίσματα της «Οδύσσειας» στη Μεσσηνία
Ο Γιώργος Λάνθιμος γύρισε το «Poor things» στη Βουδαπέστη και αυτό γιατί, όπως είχε εξηγήσει, στην Αθήνα δεν υπήρχε στούντιο για να τα υποστηρίξει. Για τη νέα του ταινία βέβαια, το «Bugonia», το ΚΑΣ είπε όχι σε γυρίσματα στην Ακρόπολη αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…

Από τα γυρίσματα του «Poor things» του Γιώργου Λάνθιμου στη Βουδαπέστη
Χαμηλότερο κόστος
«Θα μπορέσει το Λος Αντζελες να ανταγωνιστεί τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης; Εχουμε το καλύτερο προσωπικό εδώ αλλά πολύ συχνά οι παραγωγοί προτιμούν άλλες χώρες εξαιτίας του χαμηλότερου κόστους. Αν το Λος Αντζελες θέλει να παραμείνει στο κέντρο των εξελίξεων, πρέπει να ληφθούν μέτρα για να ανταγωνιστεί τις άλλες χώρες», διαπιστώνει ο Ντέιβιντ Σκάρπα.
Οι ευνοϊκές καιρικές συνθήκες και το χαμηλότερο κόστος παραγωγής σε σχέση με την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, είχαν κάνει το Χόλιγουντ, εδώ και δεκαετίες, κέντρο της οπτικοακουστικής παραγωγής. Μεγάλα στούντιο όπως η Paramount και η Universal είχαν οικοδομήσει τις εγκαταστάσεις τους εκεί απασχολώντας χιλιάδες σκηνοθέτες, σεναριογράφους, μουσικούς, ηθοποιούς και τεχνικούς. Αν και η Καλιφόρνια συνεχίζει να αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Γερμανία, με ΑΕΠ που φτάνει τα 4,1 τρισεκατομμύρια δολάρια και τις τεχνολογικές εταιρίες να βρίσκονται στην αιχμή της οικονομικής δραστηριότητας, το Χόλιγουντ περνάει δύσκολες μέρες.

Τα στούντιο της Universal στο Χόλιγουντ
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 έγραψε μειωμένη δραστηριότητα σε κάθε κομμάτι της οπτικοακουστικής παραγωγής σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Σύμφωνα με τον οργανισμό FilmLA, οι μέρες γυρισμάτων υποχώρησαν φέτος κατά 22% και τα δοκιμαστικά επεισόδια τηλεοπτικών σειρών που γυρίστηκαν ήταν μόλις 13, επίδοση που αποτελεί τη χαμηλότερη εδώ και πολλά χρόνια. Οι μέρες που στούντιο έκλεισαν για ηχογραφήσεις μουσικής ταινιών ήταν φέτος μόλις 11, ενώ το 2022 ήταν 127.
Το Netflix ανακοίνωσε πρόσφατα ότι επενδύει 1 δις. δολάρια σε γυρίσματα ταινιών και σειρών στο Μεξικό για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ενώ το Τέξας ψήφισε νόμο που υπερδιπλασιάζει τα κεφάλαια που θα προσελκύσουν τις παραγωγές για γυρίσματα στην πολιτεία.
Επαναπαύονται
Οι αρχές της Καλιφόρνια δείχνουν ότι μέχρι στιγμής επαναπαύονται στην παλιά αίγλη του Χόλιγουντ και δεν αντιλαμβάνονται ότι το σκηνικό έχει αλλάξει. Εκείνοι που νιώθουν πιο έντονα αυτή την κατάσταση είναι όλοι οι αφανείς εργαζόμενοι που δουλεύουν στη βιομηχανία όπως οι ηλεκτρολόγοι, οι επιπλοποιοί, οι μακιγιέζ, οι σχεδιαστές κοστουμιών, οι κατασκευαστές σκηνικών και πολλές άλλες σχετικές ειδικότητες.
Ανάμεσά τους όμως και οι ηθοποιοί όπως η Μέρι Φλιν που δηλώνει ότι οι οντισιόν έχουν μειωθεί. «Βρισκόμαστε στο σημείο που οι απλοί εργαζόμενοι της βιομηχανίας ζητάνε από την κυβέρνηση να πάρει μέτρα για να μπορούν τα μεγάλα στούντιο να συνεχίσουν τις παραγωγές τους στο Χόλιγουντ και κατά συνέπεια να συνεχίσουν να έχουν κι εκείνοι δουλειά. Η Καλιφόρνια δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την Ατλάντα όπου οι μισθοί είναι χαμηλότεροι. Τα στούντιο εκμεταλλεύονται τις εκπτώσεις στους φόρους και γυρίζουν τις ταινίες τους εκεί».
Η πρωτοβουλία Τραμπ
Μια από τις πρώτες πρωτοβουλίες του Ντόναλντ Τραμπ στην έναρξη της νέας του θητείας στον Λευκό Οίκο ήταν να αναθέσει στους Γιον Βόιτ, Μελ Γκίμπσον και Σιλβέστερ Σταλόνε να προτείνουν δράσεις και μέτρα έτσι, ώστε «το Χόλιγουντ να ξαναγίνει μεγάλο, μεγαλύτερο από ποτέ», όπως είπε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός πρόεδρος. Όμως οι περισσότεροι στην Πόλη των Αγγέλων αμφισβητούν ότι οι τρεις βετεράνοι είναι σε θέση να αλλάξουν τα πράγματα προς όφελος της βιομηχανίας.
Αντιθέτως, τονίζουν ότι το Λος Αντζελες αρχίζει πλέον και μοιάζει με το Ντιτρόιτ που από πρωτεύουσα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας έχει μετατραπεί πλέον σε πόλη φάντασμα μετά την έξοδο των μεγάλων εταιριών παραγωγής οχημάτων. «Ποτέ δεν ήταν πιο ακριβά να ζεις στο Λος Αντζελες σήμερα και παράλληλα ποτέ δεν ήταν πιο δύσκολο να βρεις δουλειά», σημειώνει ο δημοσιογράφος και πρώην δικηγόρος στο Λος Αντζελες, Μάθιου Μπελόνι.
Κοινοποιήστε: