Η ηλεκτρική υποβρύχια καλωδιακή σύνδεση Φινλανδίας – Εσθονίας υπέστη ζημιές την ημέρα των Χριστουγέννων, χωρίς ωστόσο να αποδεικνύεται αν το εν λόγω πλοίο είναι αυτό που την προκάλεσε
Φινλανδοί ερευνητές λένε ότι έχουν βρει ένα μονοπάτι βυθού που εκτείνεται σχεδόν 100 χιλιόμετρα γύρω από την περιοχή ενός υποβρύχιου καλωδίου ηλεκτρικής ενέργειας που υπέστη ζημιά την ημέρα των Χριστουγέννων, αποδίδοντάς το σε ρωσικό σαμποτάζ.
Το Eagle S που θεωρείται ύποπτο για την πρόκληση της ζημιάς, φέρει τη σημαία των Νήσων Κουκ, και πιστεύεται ότι είναι μέρος του λεγόμενου σκιώδους ρωσικού στόλου, που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά ρωσικών πετρελαϊκών προϊόντων που υπόκεινται σε εμπάργκο μετά το ξέσπασμα του πολέμου με την Ουκρανία το 2022.
«Η τρέχουσα αντίληψή μας είναι ότι το εν λόγω σήμα έλξης είναι αυτό της άγκυρας του Eagle S», δήλωσε την Κυριακή ο επικεφαλής ερευνητής της αστυνομίας, Sami Paila. «Μπορέσαμε να διευκρινίσουμε αυτό το θέμα μέσω υποβρύχιας έρευνας», δήλωσε στον φινλανδικό εθνικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα Yle.
Το ηλεκτρικό καλώδιο Estlink 2 που συνδέει τη Φινλανδία και την Εσθονία καταστράφηκε και θα χρειαστεί μήνες για να επισκευαστεί, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξημένες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στην Εσθονία κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Είναι το τελευταίο σε μια σειρά ύποπτων περιστατικών που αφορούν ζημιές σε υποβρύχια καλώδια ηλεκτρικής ενέργειας και επικοινωνιών.
Ο Paila δήλωσε ότι «το ζήτημα της πρόθεσης είναι ένα εντελώς ουσιαστικό ζήτημα» και θα διευκρινιστεί κατά τη διάρκεια της έρευνας. Ωστόσο, ένας ανώτερος Εσθονός αξιωματούχος δήλωσε ότι δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δύο χώρες έχουν να κάνουν με μια σκόπιμη επίθεση.
«Αν σέρνεις μια άγκυρα, δεν μπορεί να μην το παρατηρείς, γιατί το πλοίο θα έβγαινε εκτός πορείας. Είναι σαφές ότι δεν είναι δυνατό», δήλωσε ο αξιωματούχος στον Guardian.
Ο Εσθονός αξιωματούχος παραδέχθηκε ότι «δεν ήταν εύκολο να αποδειχθεί» ποιος ήταν πίσω από την επίθεση, αν και οι υποψίες πέφτουν φυσικά στη Ρωσία, η οποία διεξάγει εκστρατεία δολιοφθοράς εναντίον χωρών του ΝΑΤΟ τα τελευταία δύο χρόνια.
Το πλήρωμα του Eagle S αποτελούνταν από Γεωργιανούς και Ινδούς υπηκόους, ανέφεραν φινλανδικά μέσα ενημέρωσης, αλλά το πλοίο είχε πρόσφατα αγκυροβολήσει στη Ρωσία και πιστεύεται ότι μετέφερε ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα.
Ο Εσθονός αξιωματούχος δήλωσε ότι όταν ήρθε ο συναγερμός την ημέρα των Χριστουγέννων, η Φινλανδία και η Εσθονία έστειλαν πλοία στην περιοχή, αλλά το εσθονικό πλοίο δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει τις φουρτουνιασμένες θάλασσες, οπότε οι Φινλανδοί πήραν το προβάδισμα. “Χρειάστηκαν μερικές ώρες για να διευκρινιστεί ακριβώς ποιο πλοίο έφταιγε και κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου [το Eagle S] έκοψε επίσης δύο γραμμές επικοινωνίας”, δήλωσε ο αξιωματούχος.
Ωστόσο, το πλοίο σταμάτησε πριν υπάρξει οποιαδήποτε ζημιά στο Estlink 1, ένα δεύτερο καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας που συνδέει τη Φινλανδία και την Εσθονία. Το Ταλίν έχει ξεκινήσει μια επιχείρηση ναυτικών και ειδικών δυνάμεων για την προστασία του εναπομείναντος αγωγού.
Το περιστατικό έρχεται καθώς η Εσθονία σχεδιάζει να αποσυνδέσει το ηλεκτρικό της δίκτυο από το παλιό σοβιετικό δίκτυο την ερχόμενη άνοιξη και να ενωθεί με ένα κεντρικό ευρωπαϊκό. Ο αξιωματούχος δήλωσε ότι αυτά τα σχέδια θα προχωρήσουν, αλλά η ζημιά στο καλώδιο πιθανότατα θα αποδειχθεί δαπανηρή, αναφέροντας τις απώλειες που υπέστη όταν το ίδιο καλώδιο τέθηκε εκτός λειτουργίας πριν από ένα χρόνο σε μια πράξη που δεν συνδέεται με σαμποτάζ.
“Ήταν μια αύξηση 10% στο κόστος κατά τη διάρκεια των μηνών που χρειάστηκαν για την επισκευή. Συνολικά, οι Εσθονοί πλήρωσαν 90 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα λόγω αυτού. Επομένως, δεν είναι ψίχουλα», δήλωσε ο αξιωματούχος.
Τον περασμένο μήνα δύο καλώδια οπτικών ινών υπέστησαν ζημιές στα ύδατα μεταξύ Σουηδίας και Δανίας από ένα κινεζικό πλοίο. Τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά στη Βαλτική Θάλασσα οδήγησαν τον γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, να ανακοινώσει την Παρασκευή ότι η συμμαχία θα αυξήσει τη στρατιωτική της παρουσία στη θάλασσα.
Ο Εσθονός αξιωματούχος δήλωσε ότι η στρατιωτική επιχείρηση του Ταλίν θα επικεντρωθεί στην παρακολούθηση της βαριάς κυκλοφορίας στη Βαλτική και στην παροχή ταχείας αντίδρασης στις απειλές. «Προσπαθούμε να εντοπίσουμε ύποπτα πλοία ή αν δούμε ότι η άγκυρα είναι στο νερό θα κάνουμε τα πάντα για να σταματήσουμε αυτό το πλοίο πριν φτάσει στο καλώδιο», δήλωσε ο αξιωματούχος.
Κοινοποιήστε: