
Δύο χρόνια έχουν περάσει από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους. Παρά τις εκτεταμένες ανακρίσεις και τις δικαστικές έρευνες, η υπόθεση παραμένει στο στάδιο της προανάκρισης, ενώ η κοινωνία και οι συγγενείς των θυμάτων απαιτούν πλήρη διαλεύκανση και απόδοση ευθυνών.
Η πορεία των ανακρίσεων για το δυστύχημα στα Τέμπη
Την έρευνα έχει αναλάβει εφέτης ανακριτής, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης, διαδικασία που συναντάται συνήθως σε εγκλήματα τρομοκρατίας ή οργανωμένων εγκληματικών ενεργειών. Μέχρι στιγμής, έχουν απαγγελθεί κατηγορίες σε 43 άτομα, τα περισσότερα εκ των οποίων αντιμετωπίζουν κακουργηματικές κατηγορίες. Ανάμεσά τους βρίσκεται ο σταθμάρχης που φέρεται να έκανε το μοιραίο λάθος, καθώς και άλλοι εργαζόμενοι του ΟΣΕ που δεν ήταν στη θέση τους εκείνη τη νύχτα. Επιπλέον, κατηγορούμενοι είναι ανώτερα στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και του Υπουργείου Υποδομών, που κρίνονται υπεύθυνοι για την ελλιπή τηλεδιοίκηση και την αποτυχία εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.
Επιπρόσθετα, κατηγορίες έχουν απαγγελθεί και σε υψηλόβαθμα στελέχη της Hellenic Train, εταιρείας ιταλικών συμφερόντων, τα οποία αντιμετωπίζουν πλημμεληματικές κατηγορίες.
Τέμπη: Το ζήτημα του «μπαζώματος» και οι πολιτικές ευθύνες
Πέρα από την έλλειψη εκσυγχρονισμού και τα λάθη που οδήγησαν στη σύγκρουση, η Δικαιοσύνη ερευνά και τις ενέργειες που ακολούθησαν την τραγωδία. Συγκεκριμένα, η υπόθεση του «μπαζώματος» του χώρου της τραγωδίας έχει προκαλέσει έντονη οργή, καθώς υπάρχουν καταγγελίες για αλλοίωση αποδεικτικών στοιχείων. Κατηγορούμενοι σε αυτή την πτυχή της υπόθεσης είναι ο πρώην περιφερειάρχης Κώστας Αγοραστός και άλλα άτομα που φέρεται να ενεπλάκησαν στη διαδικασία.
Αξίζει να σημειωθεί πως πολιτικά πρόσωπα, όπως ο τότε υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και ο υφυπουργός Χρήστος Τριαντόπουλος, δεν διώκονται, καθώς η Δικαιοσύνη δεν έχει αρμοδιότητα να τους ελέγξει. Για να ασκηθεί ποινική δίωξη εις βάρος τους, απαιτείται απόφαση της Βουλής, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί.
Τα αναπάντητα ερωτήματα για την έκρηξη
Παρότι η σύγκρουση των τρένων έχει εξηγηθεί, η ισχυρή έκρηξη που ακολούθησε παραμένει αδιευκρίνιστη. Ιατροδικαστικές εκθέσεις δείχνουν ότι κάποια από τα θύματα δεν έχασαν τη ζωή τους από τη σύγκρουση, αλλά από τη φωτιά που προκλήθηκε αμέσως μετά.
Υπάρχουν 11 διαφορετικές πραγματογνωμοσύνες που προσπαθούν να δώσουν εξηγήσεις. Οι εμπειρογνώμονες της Δικαιοσύνης και της Πυροσβεστικής θεωρούν ότι η φωτιά προκλήθηκε από τα λάδια των μηχανών, ωστόσο ανεξάρτητοι τεχνικοί σύμβουλοι που ορίστηκαν από τις οικογένειες των θυμάτων υποστηρίζουν ότι τα λάδια σιλικόνης είναι βραδυφλεγή υλικά και δεν θα μπορούσαν να προκαλέσουν το πύρινο μανιτάρι που καταγράφηκε στα βίντεο.
Μια άλλη εκδοχή, που που αναφέρουν οι ειδικοί της Hellenic Train, είναι ότι η έκρηξη προκλήθηκε από το ηλεκτρικό φορτίο των μετασχηματιστών των ηλεκτρικών αμαξοστοιχιών. Η απάντηση σε αυτό το κρίσιμο ερώτημα αναμένεται από την έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) και του εθνικού οργανισμού διερεύνησης δυστυχημάτων, που θα παρουσιάσουν τα πορίσματά τους μέσα στον μήνα.
Τα χαμένα βίντεο και η αόρατη εμπορική αμαξοστοιχία
Ένα ακόμη μυστήριο αφορά τα 15 βίντεο που υποτίθεται πως κατέγραφαν την εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στη σύγκρουση. Τα αρχεία αυτά, τα οποία εστάλησαν σε εργαστήριο του Λονδίνου για ανάλυση, αποδείχθηκαν άχρηστα, καθώς είτε ήταν κατεστραμμένα είτε περιείχαν αλλοιωμένες εικόνες. Αυτό έχει εντείνει τις υποψίες για πιθανή μεταφορά παράνομου ή επικίνδυνου φορτίου, που θα μπορούσε να εξηγήσει την έκρηξη.
Μοναδικό οπτικό υλικό που φέρεται να δείχνει το εμπορικό τρένο προέρχεται από κάμερα στη Λεπτοκαρυά, όμως δεν έχει ακόμα ταυτοποιηθεί η ώρα διέλευσης και αν πράγματι αφορά την επίμαχη αμαξοστοιχία.
Πότε θα ξεκινήσει η δίκη;
Για να ολοκληρωθεί η ανάκριση και να ξεκινήσει η δίκη, απαιτούνται τέσσερα βασικά βήματα:
- Παράδοση των πορισμάτων του ΕΜΠ και του εθνικού οργανισμού διερεύνησης δυστυχημάτων.
- Εκδίκαση της προσφυγής που κατέθεσαν συγγενείς των θυμάτων, ζητώντας να αναβαθμιστεί η κατηγορία κατά στελεχών της Hellenic Train από πλημμέλημα σε κακούργημα.
- Απόφαση του δικαστικού συμβουλίου σχετικά με την αποκοπή της δικογραφίας που αφορά το «μπάζωμα».
- Ολοκλήρωση της εξέτασης των τελευταίων αιτημάτων των συγγενών.
Μέχρι στιγμής, έχουν κατατεθεί 300 αιτήματα από τις οικογένειες των θυμάτων, εκ των οποίων τα 250 έχουν ήδη εξεταστεί. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, αν δεν υπάρξουν νέες εξελίξεις, η δίκη πιθανότατα θα ξεκινήσει προς το τέλος του 2025.
Κοινοποιήστε: