
Πώς θα λειτουργεί και τι θα μετρά το νέο σύστημα αξιολόγησης από τους πολίτες
Το πρωί τις Τρίτης, στις 10:00, θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον αρμόδιο υπουργό, η παρουσίαση του νέου συστήματος αξιολόγησης του κράτους από τους πολίτες.
Για πρώτη φορά στην ιστορία της Δημόσιας Διοίκησης, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογούν εύκολα και ηλεκτρονικά τις υπηρεσίες που λαμβάνουν τόσο από την κεντρική κυβέρνηση όσο και από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Αναλυτικότερα, στο νέο σύστημα αξιολόγησης του Δημοσίου από τους πολίτες θα περιλαμβάνονται κρίσιμες υπηρεσίες που παρέχει το κεντρικό κράτος, όπως ο e-ΕΦΚΑ και μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά και η τοπική αυτοδιοίκηση: η καθαριότητα, ο φωτισμός στους δρόμους, οι χώροι στάθμευσης και οι παιδικοί σταθμοί.
Η αξιολόγηση θα γίνεται ανώνυμα, μέσω τακτικού ερωτηματολογίου που θα μπορούν να συμπληρώσουν εθελοντικά όσοι ενδιαφέρονται.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Εσωτερικών, η διαδικασία της αξιολόγησης θα διεξαχθεί σε δύο άξονες, με ευρύ ερωτηματολόγιο 40-50 ερωτή σεων και με αναζήτηση της ικανοποίησης του πολίτη όταν αυτός έρθει σε άμεση επικοινωνία με κάποια δημόσια υπηρεσία.
Περίπου 5.000.000 χρήστες της πλατφόρμας που έχουν καταχωρίσει τα στοιχεία τους στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας θα κληθούν να συμμετάσχουν στην πρώτη φάση της διαδικασίας, απαντώντας σε ερωτηματολόγια τύπου πολλαπλής επιλογής με αξιολογική κλίμακα από το 1 (πολύ αρνητικό) έως το 10 (πολύ θετικό).
Στο τέλος του ερωτηματολογίου θα υπάρχουν και δύο ανοιχτού τύπου ερωτήσεις που θα αφήνουν στον πολίτη την ευχέρεια να γράψει τη γνώμη του για κάποια συγκεκριμένη υπηρεσία ή να καταθέσει προτάσεις βελτίωσής της.
Το χρονικό διάστημα που θα δίνεται στον πολίτη για να συμμετάσχει στη διαδικασία είναι δύο εβδομάδες. Κάθε έξι μήνες θα τίθεται σε εφαρμογή εκ νέου το
ερωτηματολόγιο.
Το ερωτηματολόγιο θα καλύπτει υπηρεσίες όπου οι πολίτες σπανίως έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με δημόσιους ή δημοτικούς υπαλλήλους, ωστόσο είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ποιότητα της ζωής τους.
Στον κατάλογο των αξιολογούμενων υπηρεσιών και υποδομών περιλαμβάνονται, επίσης, η ΑΑΔΕ, η ΔΥΠΑ, το Κτηματολόγιο, τα ΚΑΠΗ, οι Πολεοδομίες, η ανακύκλωση, οι χώροι πρασίνου, οι παιδικές χαρές, η κάλυψη των αναγκών ατόμων με αναπηρία, τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα δημοτικά ιατρεία, ακόμα και οι πρόνοιες για τα ζώα συντροφιάς.
Στη λίστα θα βρεθούν και ψηφιακές υπηρεσίες, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, αλλά και υπηρεσίες που πλέον παρέχονται μέσω του gov.gr, όπως η συμπλήρωση υπεύθυνης δήλωσης, ο ψηφιακός έλεγχος εισιτηρίων για γήπεδα και το e-παράβολο.
Η ανάλυση των στοιχείων που θα προκύψουν από τα σχόλια των πολιτών θα γίνεται σε πολλά επίπεδα: ανά φορέα, ανά υπηρεσία, ανά Περιφέρεια, περιφερειακή ενότητα, δήμο και δημοτική ενότητα, ακόμα και σε επίπεδο ταχυδρομικού κώδικα.
Οι απαντήσεις θα εξετάζονται επίσης με βάση την ηλικιακή ομάδα των συμμετεχόντων.
Μέσα από αυτή την πολυεπίπεδη μελέτη των αποτελεσμάτων, ο άμεσος στόχος του νέου συστήματος είναι ο εντοπισμός συγκεκριμένων σημείων όπου παρατηρούνται πρακτικές δυσλειτουργίες και δεν ικανοποιούνται οι προσδοκίες των φορολογουμένων.
Μακροπρόθεσμα όμως, οι απαντήσεις των πολιτών θα επιτρέψουν την οικοδόμηση μίας μεγάλης τράπεζας δεδομένων που θα επιτρέπει την αντιμετώπιση συστημικών αδυναμιών του Δημοσίου αλλά και την αναγνώριση επιτυχημένων πρακτικών, που μπορούν να δοκιμαστούν ευρύτερα.
Στόχος της κυβέρνησης είναι τα δεδομένα που θα προκύψουν να είναι διαθέσιμα σε όλους και να οπτικοποιούνται σε χάρτες.
Σημειώνεται πως για τις υπηρεσίες όπου η εξυπηρέτηση του πολίτη συνήθως γίνεται πρόσωπο με πρόσωπο (π.χ. τα ΚΕΠ) σχεδιάζεται μία συμπληρωματική μέθοδος αξιολόγησης, όπου μετά την απομάκρυνση από το γκισέ ο πολίτης θα λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, μέσω του οποίου θα μπορεί να αξιολογήσει τόσο την υπηρεσία όσο και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την κάλυψη των αναγκών του.
Οι υπηρεσίες που θα βαθμολογούν οι πολίτες
Η αξιολόγηση περιλαμβάνει:
1. Κεντρική Κυβέρνηση: Οι πολίτες θα βαθμολογούν υπηρεσίες όπως η ΑΑΔΕ, e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ, Κτηματολόγιο, Αστικές Συγκοινωνίες, ΜΕΤΡΟ, ηλεκτρονική συνταγογράφηση, myHealth, αλλά και τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του gov.gr (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών, υπεύθυνες δηλώσεις, ηλεκτρονικό παράβολο, kids wallet κ.ά.).
2. Τοπική Αυτοδιοίκηση: Θα αξιολογούνται υπηρεσίες Δήμων και Περιφερειών, όπως η κατάσταση δρόμων, η καθαριότητα, ο φωτισμός, τα πάρκα, οι παιδικές χαρές, οι υποδομές για ΑμεΑ, τα ΚΕΠ, η δημοτική αστυνομία, οι παιδικοί σταθμοί και οι κοινωνικές δομές.
3. Συμπληρωματικές Ερωτήσεις: Οι συμμετέχοντες θα δηλώνουν ποιες υπηρεσίες χρησιμοποίησαν πρόσφατα και θα μπορούν να προτείνουν βελτιώσεις ή νέες υπηρεσίες που θα ήθελαν να ψηφιοποιηθούν.
Η πλατφόρμα θα ανοίγει δύο φορές τον χρόνο: Άνοιξη (Απρίλιος-Μάιος) και Φθινόπωρο (Οκτώβριος-Νοέμβριος). Θα παραμένει ανοιχτή για δύο εβδομάδες κάθε φορά, ενώ τα αποτελέσματα θα δημοσιοποιούνται με ανωνυμία και ομαδοποιημένα.
Δεύτερη διαδικασία ποιοτικής αξιολόγησης
Παράλληλα, δρομολογείται και μια δεύτερη διαδικασία ποιοτικής αξιολόγησης, η οποία θα ενεργοποιείται άμεσα έπειτα από συναλλαγή του πολίτη με δημόσια υπηρεσία, μέσω προσωποποιημένου συνδέσμου. Σκοπός είναι η συλλογή δεδομένων για τη λειτουργία κρίσιμων τομέων, όπως τα νοσοκομεία, η καθαριότητα, ο ηλεκτροφωτισμός ή οι υποδομές των δήμων.
Η κυβέρνηση τονίζει ότι το μεγάλο δείγμα συμμετεχόντων μειώνει την πιθανότητα παραπλανητικών ή προκατειλημμένων απαντήσεων, ενώ στο εσωτερικό του Δημοσίου αξιοποιούνται εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας στις αξιολογήσεις.
Κοινοποιήστε: