Η έρευνα καταδεικνύει πως η πρόοδος των ΜμΕ στον μέσο όρο του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας είναι της τάξης του 17% σε σχέση με το 2022
Τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε πως όλο και περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) της χώρας μας εισέρχονται στον ψηφιακό κόσμο.. Ενδεικτικά, περισσότερες ΜμΕ έχουν επενδύσει στη διαδικτυακή τους παρουσία (websites, social media, e-shops), ενώ δεν είναι λίγες αυτές που αξιοποιούν περισσότερο τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία -από τις πλατφόρμες/εφαρμογές επικοινωνίας μέχρι το ΑΙ και τα data analytics. Επιβεβαιώνεται, όμως, με κάποιον τρόπο αυτή η παρατήρηση, ή δεν εδράζεται στην πραγματικότητα;
Οι ελληνικές ΜμΕ συνεχίζουν να είναι περισσότερο ψηφιακά ώριμες
Συνεχής αύξηση στην ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ), σε σύγκριση με το 2022, παρατηρήθηκε το 2024, όμως υπάρχουν και άλλα περιθώρια βελτίωσης, καθώς δεν αξιοποιούνται όλες οι δυνατότητες που προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες. Αυτό είναι το κύριο συμπέρασμα που προκύπτει από την έρευνα «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα» του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την COSMOTE. Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, πως η έρευνα διεξήχθη τον περασμένο Μάιο, σε δείγμα 400 ΜμΕ σε όλη τη χώρα, για 3η φορά, καθώς είχαν προηγηθεί οι αντίστοιχες έρευνες του 2022 και του 2020.
Πιο αναλυτικά, η έρευνα καταδεικνύει πως η πρόοδος των ΜμΕ στον μέσο όρο του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας είναι της τάξης του 17% σε σχέση με το 2022, καταγράφοντας ποσοστό 5,24/10 έναντι του 4,49/10. . Επίσης, αν και το 39% των ΜμΕ τοποθετείται ακόμα στα δύο χαμηλότερα στάδια (Elementary και Basic), το γεγονός πως το 33% βρίσκεται στα δύο προχωρημένα στάδια (Advanced και Ideal), αλλά και το ότι έχουν αυξηθεί οι επιχειρήσεις που ανήκουν στο στάδιο Advanced -από 18% το 2022 σε 32% το 2024- καταδεικνύουν την πρόοδο που έχει συντελεστεί και αποτελούν ενθαρρυντικά στοιχεία για τη μελλοντική πορεία.
Και αυτό, γιατί αποδεικνύουν πως, σε ό,τι αφορά στην ψηφιακή ετοιμότητα, έχει πραγματοποιηθεί μια σημαντική μετακίνηση των ελληνικών επιχειρήσεων από τα πιο χαμηλά προς τα προχωρημένα στάδια. Βέβαια, σύμφωνα με την έρευνα, οι ΜμΕ αξιοποιούν, κατά μέσο όρο, μόνο το 50% των ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών που διατίθενται, φανερώνοντας ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης.
Από την έρευνα COSMOTE-ELTRUN προκύπτει και πως το 70% των ΜμΕ έχουν διαδικτυακή παρουσία, με τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών -όπως τα social media και οι εναλλακτικές μορφές επικοινωνίας- να είναι αυξημένη. Επιπλέον, αξίζει να επισημανθεί πως, αν και η χρήση προχωρημένων ψηφιακών τεχνολογιών όπως το ΑΙ είναι αρκετά απλή, το 80% εκφράζει την προθυμία του να εξερευνήσει μελλοντικά την τεχνολογία Generative AI. Ταυτόχρονα, το 80% των επιχειρήσεων επενδύει στην ψηφιακή ασφάλεια, κυρίως μέσα από τα λογισμικά antivirus.
Φυσικά, η ψηφιακή ετοιμότητα είναι άμεσα συνυφασμένη με την εξοικείωση των ίδιων των εργαζομένων με τις σχετικές τεχνολογίες. Είναι ενδεικτικό πως οι μισοί εργαζόμενοι δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις, ενώ μόνο το 1/3 παρακολουθεί εκπαιδευτικά προγράμματα. Είναι θετικό, όμως, το γεγονός ότι οι μισές ΜμΕ δίνουν υψηλή προτεραιότητα στις ψηφιακές τεχνολογίες και υποστηρίζουν τους εργαζόμενους στις τεχνολογικές αλλαγές.
Επιτεύγματα, οφέλη και εμπόδια για τις επιχειρήσεις
Η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών φαίνεται πως έχει θετικό αντίκτυπο στις ΜμΕ, με τη βελτιωμένη εμπειρία των πελατών, την πιο αποδοτική διαχείριση των σχέσεων μαζί τους, την αποτελεσματικότερη επικοινωνία και την αυξημένη παραγωγικότητα να συγκαταλέγονται στα κυριότερα επιτεύγματα των επιχειρήσεων. Τα δε οφέλη που προκύπτουν, είναι σημαντικά σε ποσοτικό επίπεδο. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι το 69% των ΜμΕ δήλωσε πως παρατήρησε αύξηση πωλήσεων, ενώ το 58% διαπίστωσε μείωση κόστους.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί πως, αν και το μεγαλύτερο μέγεθος των ΜμΕ ευνοεί την ψηφιακή τους ετοιμότητα, ακόμα και πολύ μικρές επιχειρήσεις με 1 έως 10 εργαζόμενους μπορούν να γίνουν περισσότερο λειτουργικές και ανταγωνιστικές. Αρκεί, βέβαια, να επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες.
Ποιοι είναι, όμως, οι παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στη χρήση νέων τεχνολογιών; Όπως δήλωσαν οι ίδιες οι ΜμΕ στην έρευνα COSMOTE-ELTRUN, οι περιορισμένοι χρηματοοικονομικοί πόροι (44%), η μη επαρκής υποστήριξη από τους προμηθευτές τεχνολογίας (36%), αλλά και η ελλιπής ενημέρωση (34%) και εκπαίδευση του προσωπικού (27%) αποτελούν τα κυριότερα εμπόδια.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ, στέκεται στην πρόοδο που έχουν σημειώσει οι ΜμΕ αναφορικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, αλλά και στο πώς η COSMOTE στηρίζει τις προσπάθειες τους. «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι κρίσιμο ζήτημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι σημαντικό να τις βοηθήσουμε όλοι. Όπως είδαμε στην έρευνα, οι ΜμΕ έχουν προοδεύσει αρκετά στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, υπάρχουν όμως περιθώρια βελτίωσης. Στην COSMOTE, μέλος του Ομίλου Telekom, στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας έμπρακτα την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με υπηρεσίες, εργαλεία, λύσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να το πετύχουν», δήλωσε σχετικά.
Τέλος, ο κ. Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) τονίζει και αυτός με τη σειρά του την πρόοδο των επιχειρήσεων, αλλά και τα στοιχεία που πρέπει να βελτιωθούν ώστε να αυξηθεί η ψηφιακή ετοιμότητα των ΜμΕ. «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν», παρατηρεί.
Είναι εμφανές πως οι ελληνικές ΜμΕ έχουν σημειώσει πρόοδο στην ψηφιακή τους ετοιμότητα, με αυξημένη χρήση ψηφιακών εργαλείων και τεχνολογιών. Ωστόσο, παρά τις θετικές εξελίξεις, υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, τόσο στην αξιοποίηση των διαθέσιμων τεχνολογιών όσο και στην εκπαίδευση του προσωπικού. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, όπως οι περιορισμένοι οικονομικοί πόροι και η έλλειψη επαρκούς υποστήριξης, παραμένουν καθοριστικοί παράγοντες, καθιστώντας την περαιτέρω επένδυση και εκπαίδευση, ζωτικής σημασίας για την πλήρη αξιοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Κοινοποιήστε: